onsdag 9 februari 2011

Varför inte ha tre målvakter på samlingarna

Snart börjar LG hockey games i globen. Roligt tycker jag som är hockeynörd, men jag tillhör ju också dom som tycker det är lika roligt varje vår då det är hockey VM. Jag vet att alla dom bästa inte är med. Men det är ju en del av tjusningen och spänningen. Vilka lag får loss vilka NHL spelare? Vilka tackar ja?

Där tror jag Sverige ligger bättre till i år, jag tror Per Mårts får loss fler spelare från NHL än vad Bengt-Åke lyckades med. Jag tycker det känns som att Per Mårts har en mer ödmjuk stil än Bengt-Åke som jag fick en känsla av tyckte han var rätt ball och inte skulle behöva be man skulle vilja spela under honom.

Vi vet ju hur det gick!

Oj nu tappade jag tråden lite. LG hockey games var det ju.

Ska bli roligt att se Daniel Larsson som haft lite tyngre matcher precis inför uppehållet. Något jag tror kan bero på att han står för mycket. Att han behöver vila en match då och då. Även om han klarar det fysiskt så tycker jag det är bra att första målvakten vilar då och då för att få vila mentalt då det är en väldig anspänning och press att vara målvakt.

Sen har jag också funderat på varför Per Mårts inte tar med tre målvakter på träningarna? Om jag fattat det rätt är ju Viktor Fasth reserv, eller har varit i alla fall. Viktor Fasth med noll landskamper och noll landslagssamlingar. Kan det inte vara läge ta med Viktor på samlingen då? Så han får känna på spelsystem, taktik och hur målvakter sammarbetar med backar i Tre Kronor?

Att man inte har tre målvakter i dessa turneringar kan jag ju förstå, men på samlingarna och träningarna inför. För jag antar att Sverige har en taktik där målvakterna ibland är inblandade. Om Liv blev skadad på sista träningen inför turneringen så behövs ju Fasth, som du har noll träningar på sig inför sin första landskamp. För jag tror inte Larsson skulle få stå alla tre matcher.

Det är hur jag sr på saken.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som en förnuftig idé att ha med tre målvakter. Framförallt om man har tänkt sig en internationellt oerfaren målvakt.

    Hur är det med målvaktstränare i Tre Kronor nu under Mårts ledning. Har man bestämt sig för att ha med en sådan och isåfall vem?

    SvaraRadera
  2. Jo jag tycker ju också det, i alla fall om reserven är Viktor Fasth som aldrig stått i tre kronor.

    Ja Per Mårts är lite smartare än BÅ :-) och har en målvaktstränare med. Det är min chef på SHI Stefan Ladhe som är med. Som var med Mårts i junior kronorna förut.

    En grymt bra målvaktstränare!

    SvaraRadera