måndag 7 februari 2011

Andreas Hadelöv

Andreas Hadelöv, målvakten med nio liv!

Jag har alltid gillat Andreas Hadelöv, eller alltid men sen han spelade i Djurgården säsongerna 96-97 och 97-98, egentligen är det ju skumt jag förknippar honom så starkt med Djurgården med tanke på att det var 15 år sedan han spelade där och han bara sprlade två säsonger, han har ju trots allt spelat sju säsonger i Malmö och och sex i Skelefteå sedan dess.

Foto: Viktoria Sjölund
 http://viktoriasjolund.blogg.se/


























Men jag gillade honom redan i Djurgården, han delade då jobbet med först Petter Rönnqvist sedan en säsong med Tommy Söderström.

Sedan hade han en massa bra säsonger med Malmö då han även spelade två VM och 18 landskamper. Men det är i Skelefteå som jag tycker han varit som bäst. Där han skolat om sig från en stående målvakt med gårdagens stil till en butterfly målvakt och gjort det riktigt bra! Utav dom äldre målvakterna som spelar idag tycker jag Hadelöv är den som klarat att anamma den nya tekniken bäst, och faktiskt spelar ett rent täcka/blocka spel. Medans Fredrik Norrena och Björn Bjurling tex spelar med en blandning av dom två stilarna.

Han spelar hela tiden lugnt och metodiskt och speglar hela tiden självförtroende och lugn som jag tycker syns hos utespelarna i Skelefteå. Som att Hadelövs lugn och harmoni smittar av sig. Att Andreas är en tävlingsmänniska vittnar ju hans senaste säsonger om då Skelefteå haft unga målvakter som står och sparkar på dörren, Niklas Dahlberg som lämnat för Modo och nu Joacim Eriksson som både fått se old man Hadelöv lägga i en högre växel och behålla första spaden. Joakim Eriksson har ju dock insett detta och säger själv i min intervju att han tar lärdom av Hadelöv.

Att ha en sån säker och bra målvakt som presterar match efter match år efter år är självklart grymt skönt för Skelefteå som lag. För coachen att veta att killen längst bak kommer leverera kväll efter kväll och hjälpa oss vinna matcher då vi spelar lite sämre.


Foto: Viktoria Sjölund
 http://viktoriasjolund.blogg.se


























Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar