fredag 28 januari 2011

Handlar inte om dåliga målvakter för Djurgården

Jag var och såg DIF - SSK 1 -2, igår.

Det jag slås av återigen är den rätt orättvisa kritik som Djurgårdens målvakter Stefan Ridderwall och Mark Owuya fått ta i år. Visst har dom båda gjort tavlor och mindre bra matcher. Som alla andra målvakter i elitserien också gjort.

Men frågan är om inte Djurgården i år är det lag som bjuder motståndarna på mest i egen zon. Tänker framförallt på hur otroligt svårt Djurgården har att spela sig ut ur zon. Hur backarna slår pass efter pass bakom mål som blir sämre och sämre och hur tillslut motståndarnas forwards lyckas ta pucken och skapa fortsatt tryck.

Hur många gånger det är som Djurgården har pucken under full kontroll och ändå slutar det med målchans för motståndarna. Ofta inte bara en gång per byte/anfall utan både två och tre gånger.

Som målvakt, måste du ju få koncentrations och fokuserings pauser i en match. Du kan inte vara beredd på målchanser i 60 minuter. När då backar har pucken under full kontroll i egen zon så slappnar man av som målvakt, inte helt men man släpper lite på koncentrationen och fokus. Om det då plötsligt slås en felpass eller pucken tappas och en motståndare får en bra målchans är man inte riktigt på tårna. Då blir det lätt mål och det kan se billigt ut.

Men dessa mål har jag svårt skylla på målvakterna. Har man pucken under full kontroll i egen zon så ska det inte sluta med tre nya chanser för motståndarna!!

I gårdagens match mot SSK, utnyttjade SSK detta till max, dom satte hög press på Djurgårdenjs backar under nästan hela matchen och lyckades återta pucken vid flera tillfällen och förlänga sina anfall och skapa nya chanser. Igår blev det inga mål på detta sätt.

I mina ögon är Djurgårdens problem i år, att man gör för lite mål fram och tappar för mycket puck i egen zon. Det är trots allt sex lag som släppt in fler mål än Djurgården, men bara två som gjort färre. Så vi förlorar inte matcherna på dåliga målvakter tycker jag, utan på oförmågan att göra mål!

I nio matcher i år har Djurgården gjort ett mål eller färre. Då är det svårt som målvakt då det krävs att hålla nollan för att vinna...

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Igår var hela laget på dekis, tröttkört och längtar tydligen till vila under LG Hockey Games.

    SvaraRadera
  2. Ja, första 10 minuterna var bra. Speciellt första 39 sekunderna. Sen får SSK oss dit dom vill, trångt i mittzon och hög press...

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja påstå att Djurgården lider av saknaden efter Ragnarsson. Dels för att han var en enormt duktig back, men också för att han hade liksom en aura av trygghet och lugn omkring sig man nästan kände ända upp på läktaren som jag tror smittade av sig såväl på övriga försvaret som på målvakt. I dagens Dif finns ingen som riktigt kunnat axla hans mantel, det kanske inte är hela förklaringen på de problem du beskriver men jag tror det är en stor del av den. Men det är förstås bara min amatörmässiga åsikt. :)

    SvaraRadera
  4. Absolut saknas Ragnarsson, men DIF tappade också Timmy Pettersson, och Kyle Klubetranz två riktigt bra backar. Sen försvann två grymt smarta spelare i Jacob Josefsson och Andreas Enqvist. Ragge försvann ju visserligen under säsongen men har ju inte spelat så mycket i år.

    Det är ju en del av förklaringen.

    Men sen måste man kunna dumpa ut pucken ibland inte försöka spela sig ut ur zon varje gång. Speciellt då backarna inte är så spelskickliga så dom klarar spela sig ur knepiga situationer.

    SvaraRadera
  5. Lite lustigt, när jag i augusti kom med ett oooj så vetenskapligt tips om utgången av ES nämnde jag en förlust av bl a just de namnen (förutom Enqvist som jag tror inte ännu var klar för flytt då) som ett aber för Dif och satte dem som 8:a, satte iofs Luleå som 11:a också så det säger ju en del om mitt tippande, hehe. Hela motiveringen till Dif tipset finns -om det är av intresse- här:

    http://www.brynasportalen.se/index.php?option=com_myblog&Itemid=249&limitstart=130

    SvaraRadera
  6. Jo backarna är ju solklart att det skulle bli knepigt att fylla luckorna efter och att det kunde bli skakigt där bak.

    Men Josefsson var en så grymt smart center, bra tvåvägs spelare. Men där tror jag inte lika många trodde det skulle bli problem. Samma med Enqvist...

    SvaraRadera