tisdag 25 januari 2011

Tankar kring målvaktsspel idag och igår

Dagens täcka/blocka spel ser enklare ut än gårdagens sprattel spel.

Men är det verkligen det?

Jag skulle vilja säga både ja och nej. Ska försöka förklara varför jag säger båda ja och nej nedanför.

Ja:

Ja det är lättare för det krävs inte samma känsla eller spelförståelse som förr. Du kommer undan med små misstag på ett annat sätt än du gjorde förr. Du är större och täcker mer av målet. Ditt jobb är mer att vara ivägen för pucken och inte att aktivt rädda den. Du behöver inte jobba lika mycket i ytterlägen och är inte lika beroende av timeing. Skridskotekniken var väldigt viktig förr.

Nej:

Dagens målvaktsstil kräver mer nogrannhet med små detaljer, du måste vara helt tät och får absolut inte fuska med detaljerna och måste vara extremt nogrann. Du måste ha en väldigt bra grundteknik och bra skridskoteknik. Du måste vara vältränad med stor bål och benstyrka. Dagens målvakter har en spelidé på ett helt annat sätt än gårdagens. Om det ens fanns en spelidé förr, då var det mer rädda på det sätt du kan. Vilket det ju är idag med i slutändan. Men det finns en tanke och en idé hur man ska rädda i olika lägen.

Jag tycker dagens stil kräver mer nogranhet men lite mindre känsla. Jag tror/tycker (jag vet lite fegt) att du kan kompensera bristande spelsinne och spelförståelse med storlek och bra grundteknik. Jag får för mig att man idag gör fler räddningar som man inte vet om, där man mer får pucken på sig än verkligen räddar den.

Men som Stefan Liv sa i min intervju, hade man vetat om dagens stil förr hade man spelat som nu. Så även om gårdagens målvakter räddade mer och jag tycker att dom hade det svårare. Så är dagens still bättre. Där man målmedvetet, konsekvent och metodiskt jobbar likadant vid varje tillfälle helt enkelt räddar fler puckar.

Så ja dagens spelstil gör det enklara att rädda puckar men jag tror inte det är lättare att vara målvakt idag än det var förr. Det krävs väldigt mycket av målvakter idag. Antagligen mer än det gjorde förr, då det görs mindre mål i dagens hockey än gårdagens så måste du rädda ännu fler puckar för at vinna matcher.

Dagens målvakter är garanterat bättre grundtekniskt, bättre tränade och har en tanke i sitt spel på ett helt annat sätt än gårdagens.

Så mitt svar blir nog att det är lika svårt vara målvakt idag som det var igår, men på helt olika sätt.

Vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar