lördag 29 januari 2011

Oproportionerligt stort fokus på målvakters mistag

Det är lite lustigt att läsa tidningar och olika forum på nätet, just då det gäller målvakter. Det finns inga spelare som kan vara så hyllade ena veckan och så sågade nästa vecka. Det kan inte finnas någon annan spelare som döms så hårt efter sitt senaste ingripande som målvakter. Jag har skrivit om detta förr, men det fascinerar mig med all denna okunskap och att man alltid måste hitta en syndabock.

Vi som står i mål vet om det, och visst ska vi bedömmas och man ska kunna skriva om dom misstag en målvakt gör. Men att bedömma hela målvakten efter varje misstag känns inte helt riktigt.

Att skylla en 2-1 förlust på att målvakten gjode ett misstag vid 1-1 målet i mitten av andra perioden, det såg jag på en del SSK forum efter deras hemma match mot Linköping där Pontus Sjögren gör en tavla vid 1-1 målet. Men att han räddar 4-5 givna mål under matchen medans SSK knappt skapar något alls. Det är det ingen som minns efter matchen.

Nej nej, då skyller man den tappade poängen på Pontus misstag. Jag tror inga målvakter gnäller om denna behandling. Dom vet vad dom ger sig in på. Men jag tycker det visar på okunnighet och extremt dålig spelförståelse. Att få ett misstag som betyder 1-1 med halva matchen kvar att spela till matchavgörande, det är bara löjligt!

Ett lag som gör 1 eller 2 mål i en match tycker jag personligen aldrig kan skylla på målvakten. Krävs det att en målvakt släpper max 1 för att vinna, ja då vinner man matchen tack vare sin målvakt men man förlorar den aldrig tack vara målvakten.

Nu tror jag ju inte lagen, spelare och tränare lägger så stor fokus på målvaktens misstag som media och fans gör, där har man större koll på hur hockey fungerar.

Men för skojs skull, nästa gång du är på hockey plocka ut två tre utespelare och räkna alla deras misstag och jämför med dom målvakten gör så ska vi se vart du hittar flest? Jag kan ju lova dig alla tre utespelarna gör bra många fler än målvakten.

Efter matchen kommer ändå fokus ligga på målvaktens misstag. Jag är ju självklart medveten om att en målvakts misstag syns bra mycket mer än en utespelares. Men ett billigt insläppt får ju samma betydelse som ett missat friläge ju.

Vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar