fredag 28 januari 2011

Vinkeln svårare idag än igår?

En känsla jag fått på sista tiden, av att titta på elitserien och NHL samt att ha varit ute och jobbat med unga målvakter. Är att det blivit svårare med skott i vinkeln nu med nya täcka/blocka stilen än det var för målvakter med "gamla" stilen.

Varför jag fått den känslan?

Jo för att dagens målvakter litar så på att täcka av hela boxen (målet) i vinkeln. Att om dom kommer ut lite fel och kommer ner lite fel i butterfly ute i vinkeln blir dom mycket hårdare straffade än vad en målvakt förr blev som ju stog upp längre och inväntade skottet på ett annat sätt.

När man kommer ut rätt i vinkeln så täcker man ju av hela målet och räddandet blir lätt, otroligt mycket lättare än det var förr. Men då man kommer ut fel, och kommer ner i butterfly så lämnar man luckor, som jag får en känsla av att dagens målvakter har svårare täcka till. Just för att dom är så vana och säkra på att kunna stänga ner vinkeln helt.

Jag tycker ju att där det blir en hel del mål där jag tycker målvakten borde tagit skottet är just i vinkeln, och det är ju det som fått mig att fundera på det jag just skrivit om. För ska man spela täcka/blocka i vinkeln måste man komma rätt så man täcker av hela målet. Annars kan man släppa in mål som ser rätt billiga ut.

Det släpptes säkert in fler mål i vinkeln förr, men jag tror och får en känsla av att dom målen inte i samma utsträckning berodde på att man stod fel placerad.

Rätt eller fel?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Håller delvis med. Ifall en målvakt väljer att gå ned med ett benskydd och hålla de andra stånde längs med stolpen, känner jag att om man är relativt stor och tät uppåt ska där inte finnas några luckor. Det må hända att någon snipar närmsta kryss, just över axel och huvud men det händer otroligt sällan. Längs isen och upp till midja är där helt tätt med klubban som stöd.
    All cred åt artiklen,
    Myllis

    SvaraRadera
  2. Att gå ned på ett knä är riktigt bra. Men det funkar ju bara då skytten kommer långt ner i vinkeln. Inte om han är tex vidi tekpunkten. Då måste målvakten komma ut mer, visst ett knä funkar där med men dom flesta går ju ned i butterfly på skott därifrån.

    Då gäller det att vara rätt placerad annars blir det luckor.

    SvaraRadera
  3. Absolut! Ifall du tittar på en etablerad NHL målvakt som Tukka Rask i Bruins så kan du se att även han har problem att täcka första kryss när han är lite för aggressiv och går ned i butterfly i ett för tidigt skede.
    Keep going strong,
    Myllis

    SvaraRadera