lördag 29 januari 2011

Niklas Svedberg kommer upp stort på isen och i media

Efter att ha läst det här förstår jag att Niklas Svedberg blivit etta i Brynäs igen. Visst är många svar kanske lite mediatränade. Men med den inställningen och med den tallang som Niklas har så blir man en bra målvakt och fortsätter man kriga och visa upp sitt kunnande får man chansen.

Han svarar så rätt på alla frågor, då menar jag inte mediatränat rätt utan rätt som målvakt han visar upp en mognad och en förståelse för att det är elithockey han håller på med. Där det är vinster och business som gäller och att det gäller att visa vad man går för när man får chansen.

Jag tycker också han står upp för Björn Bjurling på ett snyggt sätt, och där håller jag med honom. Björne har fått för mycket skit, han var backup keeper skulle in och avlasta. Han är en bra backup både som målvakt och som person i omklädningsrummet.

Jag får en känsla av att dagens unga hockeyspelare är så mycket klarare på vad som gäller. Det är träning och åter träning, sköta kost och vila. Att inte tjura ihop utan bita ihop och jobba vidare. Vilket vi också ser i elitserien med väldigt många unga spelare som är med och gör riktigt bra ifrån sig.

Jag tycker ju det är skitroligt att Svedberg lyckas och tagit över förstaspaden. För även om det är roligt få in bra utländska målvakter som en krydda i elitserien ser jag bra mycket hellre att lagen satsar på svenska målvakter och då gärna unga svenska målvakter som Niklas Svedberg.

Som Niklas spelat dom senaste matcherna kan inte ens den mest hårdnackade Brynässupporten sakna Jacob Markström och det säger ju inte så lite om hur bra Svedberg spelat!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Svedberg idag och den Svedberg vi såg i inledningen ger två helt olika intryck, då en osäker fladdrig kille som såg ut att ha stora problem med position och avvägning mota/hålla puck. Idag en kille fylld av självförtroende som oftast är rätt med och när han inte är det ändå kan göra en "tokräddning". Skrev faktiskt häromdagen i min blogg att han gav Markströmvibbar.

    Jag inbillar mig att det har varit bra för honom att få stå tillbaka en tid då han i lugn och ro tillsammans med Pecka Alcén fått en chans att slipa till detaljer och göra det som Pecka gör så bra, bygga upp en tro på att man kan.

    SvaraRadera
  2. Ja så är det kanske?

    Jag tror ju dock han hittat dit han är idag av fortsatt förtroende också. :-)

    Sen tror jag att komma till Brynäs inför den här säsongen hade varit svårt för dom flesta målvakterna. Att axla Markströms mantel. Det är en stor mantel att axla.

    Men just nu tycker jag Niklas axlar den mycket bra, och hur han kom dit är ju ovesäntligt :-). Sen är det ju otacksamheten med att vara målvakt, två dåliga matcher och han är sågad igen och folk drömmer om Markström...

    Det är tufft vara keeper, dock tycker jag Niklas verkar ha den tuffheten, i alla fall att döma av hans svar i intervjun.

    SvaraRadera
  3. Ja Niklas gör det mycket bra just nu, mycket bättr än jag tror någon hade förväntat sig och visst är det så att alla målvakter i Brynäs kommer jämföras med Markan. Förutom möjligtvis om Honken kommer hem, han har liksom fribiljett in till Brynäsfansens hjärta oavsett.

    Men det här med förtroende/självförtroende tycker jag är en intressant fråga. Vet själv som f.d. elitsatsande atlet (dock inte i hockey, även om jag faktiskt var en burväktande liten parvel i tidiga pojkår) hur viktigt själförtroendet är för prestation men hur gör man för att hålla det uppe som andrakeeper, och har man som mvtränare något knep för att pusha den andre?

    SvaraRadera
  4. Jag har ju inte jobbat på seniornivå och inte så mycket på elitnivå ännu. Så jag kan inte riktigt svara på det där med hur man jobbar där.

    Dock tror jag det hänger mycket på individen att ha bra självkänsla och tro på sig själv. Samt att inse att att du bara kan påverka din egen prestation och hela tiden se till at göra ditt bästa. Men laguttagningen kan du inte påverka mer än att göra ditt bästa.

    Men jag kan förstå det är jobbigt och svårt bli bänkad.

    Tror dock det är värre för en tänkt första målvakt att bli bänkad. Som tex Ridderwall som var uttalad etta innan säsongen, eller Pettersson Wentzell som var uttalad etta i Almtuna. Eller nu Greiss i Brynäs som värvades som etta.

    Jag vet ju hur jag jobbar med målvakter som är unga och har tendenser att bli skitförbannade vid varje insläppt mål och som hänger upp sig på sina misstag. Där handlar det tycker jag om att dels förklara hur mycket energi det tar och att det påverkar resten av matchen träning negativt. Och att pucha och berätta det dom gjort bra.

    SvaraRadera