tisdag 21 juni 2011

Gästkrönikör Stefan Persson

Min andra sommargäst krönikör är AIK:s målvaktstränare Stefan Persson som även han fick fria tyglar och skriva om det han ville.
Han valde skriva om sin syn och filosofi då det gäller målvaktsträning och mlvaktsspel. Mycket intressant tycker jag!
Här kommer Stefans ord:

Förberedelserna inför kommande säsong är i full gång. Allting är på plats nu när vi vet hur vår målvaktsbesättning skall se ut kommande säsong och det känns riktigt bra att vi får behålla Viktor Fasth, och tillsammans med Marcus Svensson så känns det väldigt tryggt i skåpet J.
Marcus Svensson och jag har vid sidan av den så viktiga fysen redan börjat nöta in detaljerna på isen. Tycker det är riktigt bra att vi fick tillgång till att börja arbeta med pusselbitarna som ingår i min filosofi. För mig är det otroligt viktigt att bygga en relation med de målvakter jag jobbar med och denna tid på isen är perfekt för det. Vi har nu gått igenom basen i min filosofi och det känns riktigt bra, och det ser grymt bra ut på isen.
Med Viktor så började vi med detta i augusti förra säsongen. Så att vi redan i maj/juni hunnit med detta gör så att vi i slutet av juli när vi samlas igen kan köra på ordentligt.
Viktiga punkter jag jobbar med är blicken, positioner, att jobba klart i alla situationer samt att alltid ha bra balans och hur jag tar mig in i pucklinjen på snabbaste sätt. Jag är väldigt noggrann när vi tränar på detta, där har ni basen i min filosofi som skall leda till vårt ledord.

”Do Less Get More 

Att orka spela på detta sätt kräver ett grymt fokus och riktigt bra fysik där vi tillsammans med fystränare för en dialog hur vi lägger upp den individuella fysträningen. Det är otroligt viktigt att målvakterna är väl förberedda när vi startar upp i slutet av juli.
Jag är väldigt noga med de små detaljerna i målvaktsspelet och studerar väldigt noga hur målvakterna arbetar och vilka verktyg de använder mest. Därefter försöker jag skala bort allt onödigt ju mindre verktygslåda desto bättre J. Jag vill att målvakterna skall känna sig trygga i alla situationer och veta till 100 % vilken räddning de skall använda vid olika avslut och situationer. Har du flera olika räddningar vid ett speciellt avslut så kan det finnas en risk att du vill göra två saker på en gång och det leder oftast till konstiga beslut.
Därför är det så viktigt att man är med och studerar med egna ögon på matcher och träningar så man kan skapa sig en bild hur trygg målvakten är i de olika situationerna och därefter formar vi grunden. Jag går sällan in och ändrar på räddningar/parader för jobbar man efter filosofin snabbt in i pucklinjen så kommer man ha god balans och god tid att göra sin räddning. Men slarvar man med blicken och tappar pucken och inte är fokuserad så faller oftast balansen och positionen och då är man illa ute.
Om det nu skulle ske och man är i sitt arbetsområde så kan man oftast reparera det, men är man out of zone så kommer det att bli svårt det är därför det är viktigt att hålla sig till sitt område så du slipper spela utsträckt.
Som du säkert förstår så handlar min filosofi om noggrannhet i allt du gör och det kräver också en noggrannhet från min sida. Jag använder ofta filmkamera för att ge direkt feedback tycker det är ett viktigt verktyg för mig både på match och träning.
Detta skulle man kunna skriva spaltmeter om men jag tror du har förstått hur jag jobbar. Och det är viktigt för målvakterna att verkligen förstå detta spel för har man förstått så tar man också ansvar men har man inte förstått är det också svårt att ta ansvar  ;)
Så för mig gäller det att vara tydlig och inte krångla till det
Efter att ha läst Stefans ord om sin filosofi, så förstår jag att Viktor spelar som han gör, jag tycker det lyser igenom med nogranheten och med den och säkerheten i vilken räddning han ska göra i vilket läge kommer den enorma tryggheten som jag tycker är en av Viktors stora styrkor.
Verkligen kul att få en liten inblick i Stefans tankar och filosofi tycker jag och hoppas ni andra också tycker det var intressant!
Vill tacka Stefan som tog sig tid och skrev ned sina tankar!
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar