söndag 25 september 2011

En förmiddag på hovet

I onsdags spenderade jag en hel dag med farsan uppe på hovet, farsan är ju matrialare i Djurgårdens juniorlag.

Jag åkte dig för att fixa en snabb grej men blev kvar i fyra timmar.

Jag hann med att snacka med Thomas Magnusson målvaktstränare i Djurgården, se AIK träna, tigga lite autografer till min bonus son Dominic, snacka med Stefan Persson AIK:s målvaktstränare och slutligen snacka lite med Daniel Brodin i DIF. En helt klart rolig hockeydag!!

Det började med att Thomas Magnusson kom ned och ville kika på ett gammalt Reebok benskydd då han ville jämföra skyddet för vaden med dom som Wesslau hade nu. Han och hans son Gustav Griborn hade diskuterat målet Wesslau släppte i derbyt. Skottet från Dick T'ärnström som slank in under benskyddet, dom hade för sig att skyddet för vaden var större på dom gamla skydden och Thomas ville kolla om det stämde.

Vi snackade också lite om Fasths utvisning, Kempes utvisning, målen i matchen och Wesslau extremt agressiva stil. En rolig och intressant diskussion som alltid med herr Magnusson!

Sen kikade jag på AIK:s träning. En sak jag tänkte på under båda lagens träning är att det var bra mycket enklare träningar än att kika när ett juniorlag tränar. En, två eller max tre passar sen avslut. Sen powerplay, och avslutade med tvåmål. Tempo, snabbhet men också enkelhet. Får mig att undra, om juniorer och pojk/flicklag tränar för avancerat?

Sen ett kort snack med Stefan Persson om derbyt, Fasths lilla hjärnsläpp under derbyt. Persson var riktigt skön, han sa att det va tungt med derbyt. Jag svarade att jag ju är Djurgårdare och inte tyckte det. Varpå Stefan sa att resultatet inte var det viktiga för honom utan Fasths prestation. Någon som brinner för målvaktsspelet! Dock var vi överens om att det var starkt av Viktor komma tillbaka efter dom minuterna!

Foto: Niklas Persson



Efter AIK tränade Djurgården. Precis som AIK och som jag skrev tidigare, enkla snabba övningar. Här fick Thomas Magnusson mycket tid med målvakterna där Tim Sandberg jobbade lite mer än Wesslau med Magnusson.

Djurgården körde en övning där man spelade fyra mot två men bara framför mål, eller en forward bakom mål en back som point sen två forwards mot två backar framför mål. Tempo, snabbt, korta moment hela tiden. Som sagt, tränar knattar och juniorer för avancerat och matcholikt?

Foto: Niklas Persson

Jag hade en rolig dag, önskar jag hade tid att kika på träningar och snacka med hockeyfolk lite oftare!!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar