lördag 21 januari 2012

Hålla fokus

När jag är ute i föreningar eller jobbar på våra camper har jag börjat se ett mönster på dom yngre målvakterna. Vad som är svårast att få med på alla pass och hela passen. Det är koncentrationen. Att fokusera hela passet. Att orka hålla koncentrationen.

Det blir lätt lojt och slarvigt i slutet. Inte för att man är så trött att man inte orkar utan för att man inte klarar hålla fokus. Många unga målvakter är grymt duktiga tekniskt. Dom tar till sig instruktioner och förstår vad jag menar.

Men ju längre passen går. Ju mer tittar dom på annat vid genomgången. Ju tomare blir blicken. Ju mer slarvas det med detaljerna. Trycker nere blir sämre. Men killarna är inte fysiskt trötta, utan det är det mentala som inte orkar hållas uppe.

Min tanke är kortare pass för dom yngre. Kanske 30-50 minuters pass. Att få in lite lek och tävlingar för att göra det roligt och hålla den mentala fokusen på topp då det behövs. Att inte överösa dom emd feedback. Håll det till en eller två minus och ett plus i feedback per övning max.

Daniel Marmenlind Wing U15

Det här är en anlednign till att jag tycker det är smart av föreningar att dela upp målvakterna i två grupper. Yngre och äldre målvakter. Det underlättar för mig i planeringen av passen. Då skulle man kunna köra ett 50 minuters pass med dom yngre och 1.20 med dom äldre.

Som målvakt är ju fokus väldigt viktigt, för att klara av alla dom detaljer som är nödvändiga för bra målvaktsspel. Att titta på pucken hela vägen, följa upp på returen. Trycka ordentligt med bra tryck och skär. Att orka göra samma moment gång efter gång men fortfarande göra det lika noga. Det kräver mycket mentalt att vara målvakt. Vilket gör att jag förespråkar mentalträning, avslappningsövningar i tidig ålder. Så man lär sig hålla fokus, klara anspänningar och kunna slappna av då tillfälle ges.

Då blir kvaliten på passen bättre för alla.

Vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar