lördag 7 september 2013

Niklas tippar SHL 2013/2014

Ja men vad fan! Vi kör väl en lista till. Fast nu ett tips! Jag ger mig på att tippa sluttabellen i SHL. Förra säsongen gick det ju sådär. Men skam den som ger sig! Jag ger mig på ett nytt försök i år igen!

1.   Skellefteå
2.   Luleå
3    Färjestad
4.   Linköping
5.   Frölunda
6.   HV71
7.   Växjö
8.   Brynäs
9.   Modo
10. AIK
11. Leksand
12. Örebro

Det är mitt tips det. Men ja inte är det lätt att tippa inte. Eller så är jag bara inte så bra på det! En kort motivation kommer här nedan.

1. Skellefteå.

Bäst trupp, bäst målvaktspar samt en vana att vinna. Tre saker som gör Skellefteå till mina solklara favoriter till seriesegern.

Spännande spelare att följa: Henrik Karlsson och Bud Holloway

2. Luleå.

Bra målvakter, bra trupp, bra coach och ett riktigt bra försvarspel. Luleå är också jobbiga att möta. Kommer absolut kunna utmana Skellefteå men tror dom får nöja sig med andraplatsen. Luleå har värvat riktigt spännande i Oscar Sundh, Per Ledin och Daniel Bellissimo

Spännande spelare att följa: Oscar Sundh och Linus Klasen

3. Färjestad.

Färjestad har ju sett väldigt starka ut på försäsongen än så länge med sju raka vinster. Färjestad har vinna i väggarna i Löfbergslila men jag tror inte dom rår på varken Luleå eller Skellefteå denna säsong.

Spännande spelare att följa: Danny Taylor och Pontus Åberg

4. Linköping.

Linköping är på rätt väg tycker jag. Mike Helber har spännande saker på gång. Roger Melin har fått ett år på sig och kommer lyckas bättre denna säsong och klättra en placering. I slutspelet tror jag dom blir livsfarliga! Hoppas att Mathias Weinheindel kan komma till spel!

Spännande spelare att följa: Jonas Junland och Pär Arlbrandt

5. Frölunda.

Här tar jag en chansning. Men får Roger Melin igång alla sina unga spelare och Lars Johansson i målet så kommer Frölunda ha en rolig vinter. Så mycket talang det finns i denna trupp. kan bli grymt kul.

Spännande spelare att följa: Lars Johansson och Alexander Wennberg

6. HV71.

Det är något som HV inte får att stämma. Om det är en trupp som blir äldre och äldre eller en coach som inte får ut max av den vet jag inte. Men jag tror inte HV studsar tillbaka som topplag i år heller.

Spännande spelare att följa: Elias Fälth och Filip Sandberg

7. Växjö.

Tror Växjö kan utmana HV som bäst i Småland. Dock tror jag HV drar ett lite längre strå denna säsong. Kan Robert Rosén och några av transatlanterna prestera riktigt bra säsonger kanske dom kan peta ner HV redan denna säsong. Dock lite orolig för målvaktsuppsättningen...

Spännande spelare att följa: David Åslin och Robert Rosen

8. Brynäs

Bra målvaktspar och spännande nyförvärv. Testar ta in två transatlanter, om dom är lyckade värvingar kan Brynäs vara med utmana uppåt. Tungt tungt tapp i Elias Lindholm dock.

Spännande spelare att följa: Daniel Brodin och Johan Harju

9. Modo

Många nya spelare nya tränare. Mycket som ska falla på plats för Modo för att få till det i år. Tror dom är på rätt väg men det behövs någon mer säsong för att få saker på plats. Mest spännande målvaktsparet att följa tycker jag.

Spännande spelare att följa: Linus Ullmark och Mario Kempe

10. AIK.

I år tror jag tiden kommer ifatt AIK. Efter att ha överpresterat i mina ögon under tre säsonger tror jag dom får kämpa för att undvika kvalserien och det krävs att målvakterna för riktigt bra säsonger. Teemu Ramstedt ser ut bli ovärderlig

Spännande spelare att följa: Teemu Ramstedt och Mattias Janmark-Nylen

11. Leksand.

Nej jag tror inte riktigt på Leksand den här säsongen. Dom kan absolut klara sig kvar men jag tror det blir en kvalserie. Truppen ser lite för tunn ut på alla positioner och alla positioner måste prestera max för att slippa en kvalserie.

Spännande spelare att följa: Jacob de la Rose och Johan Ryno

12. Örebro.

Ledsen Örebroare men jag tror inte riktigt på erat lag den här säsongen. Visst om alla nya nordamerikaner får till det och ständigt unge Conny Strömberg gör en magisk säsong kan det kanske till och med räcka till slutspel. Men nej, jag tror inte det!

Spännande spelare att följa: Conny Strömberg och Jared Aulin

Så det var mitt tips det! Hur ser ditt ut?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar