tisdag 9 januari 2018

Se till vara square mot pucken

En sak jag jobbar mycket med mina målvakter, på deras önskemål oftast är spelet runt stolparna. Där många upplever att dom tycker det är svårt och har vissa problem.

Det jag upplever är en del i problemet är ofta brist på spelidé och konsekvens. Man har inte tänkt igenom hur man vill spela och kikat på varför man vill spela så. Många vet inte ens hur dom spelar i olika lägen. Står ibland, kör sms ibland och ibland onepad i samma lägen. Inget fel med det, kanske. Men jag tror det är en del i att man får problem och inte känner sig helt säker.

En annan sak jag ser är knepigt, är att komma square mot pucken i spelet kring stolparna. Även då pucken spelas ut framför mål, så hänger man inte riktigt. Men kanske framförallt om det blir en inbrytning eller att pucken kommer ut i vinkeln. Speciellt målvakter som jobbar med sms upplever jag då har en tendens att inte få med kroppen och komma square mot pucken. Utan lätt hamna med kroppen längs med mållinjen och på så vis lämna bortre delen av målet öppen. Man missar helt enkelt att vrida ut axeln och på så sätt komma square mot pucken.

Bilderna nedan får illustrera lite vad jag menar. På den första ha vi Wesslau i DIF som (strunta i var pucken är på bilden) sitter med axlarna i vinkel med mållinjen. Jag upplever att många målvakter fastnar här även då pucken kommer upp i vinkeln.


När jag vill att målvakten ska vrida ut och komma med bröstet mot pucken som Cam Talbot i Edmontontröjan nedan gör. Ja jag vet att det är skillnad i sällning då Wesslau ovan spelar paddle down. Men det är axlarna jag vill försöka visa hur jag menar.


Just att spela paddle down är något jag är lite tveksam till. Du bör kunna stäng isen och vid paddle down blir du så låg och det är lätt att låsa sig. Då vinkeln i knät blir så stor att det kan bli svårt trycka sig ur och det också är lätt få bakvikt och hamna lite på rumpan. Som Cam Talbot får visa här nedan. Även här ser jag att målvakter får svårt att få med kroppen då pucken kommer ut i vinkeln eller spelaren bryter in på mål. Man blir lätt kvar lågt, har svårt med förflyttning och axlarna blir lätt kvar parallella med mållinjen.



Så mina tips. Ha en idé och tanke med hur du vill spela. Så du kan träna lika i samma sorters situationer vilket kommer skapa en trygghet och göra det lättare att nöta detaljer och få dom att sitta. Ska du spela på tre olika sätt i samma situation, är det svårare att bli riktigt bra. Försök att stå så mycket som du kan, du kommer kunna förflytta dig snabbare och ha lättare att få med axlar och vara square mot pucken. Det där med att stå mer skrev jag ju om sist. Det hittar du här. Vill du helst spela sms så träna på att kunna vrida dig ut från stolpen med hjälp av den inre skridskon. Att kunna komma ut och vinkla dig mot pucken så du inte blir fast i målet. Men som sagt, ha en idé om hur det helst spelar. Låt det inte bara bli som det blir.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar