onsdag 13 juli 2011

Martin Gerber, flipp eller flopp?

Martin Gerber är tillbaka i elitserien, i Växjö närmare bestämt.

Martin har ju mycket bra facit från Elitserien efter sin sejour i Färjestad och har absolut varit en toppmålvakt. Han har även gjort ett gäng bra säsonger i NHL. Är en trevlig kille, hade ju chansen studera honom på nära håll en helg då jag var "stickboy" åt Ottawa i globen under en NHL helg för några år sedan.

Men jag vet inte?

Spontant känns det fel. Plocka in en målvakt som fyller 37 nästa säsong och som absolut haft sina bästa säsonger bakom sig. Jag tror inte Martin kommer vara dålig, men jag är ändå skeptisk. Dels tror jag Växjö om dom varit ute i bättre tid hade kunnat hitta en bättre och mer långsiktig lösning i Sverige och Allsvenskan.

Sen har dom en grymt spännande målvakt redan i Oscar Alsenfelt.

Oscar petade ju en annan gammal Elitserie målvakt i Karol Krizan. Han spelade upp Växjö i Elitserien men nu litar man inte riktigt på honom längre. Visst utåt låter det som dom ska spela om det, vilket dom ju kommer. Men jag tror ju Gerber står dom fem första minst.

Men jag blir inte förvånad om det är Oscar som är etta i slutet av säsongen.

Så mina tankar är att Martin säkert kommer vara bra, men att Växjö redan har en bra målvakt och hade kunnat spendera pengarna bättre.

Ska dock bli spännande att se Martin i Elitserien igen!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Flipp! Han va bra i Ahl i år och va grym de få matcher han spela i nhl. Han hade vårt etta i Oilers om inte deras ledning älskat kabibulin.

    SvaraRadera
  2. Det kan han absolut bli! Som du säger han har spelat bra och det är en bra målvakt!

    Jag tycker ju bara det är lite trist när man tar in äldre utländska målvakter och inte vågar tro på sin unga svenska.

    Men visst finns det stor chans Gerber flippar!!

    SvaraRadera
  3. Gerber håller rätt bra klass fortfarande och lär bli en stabil ES-keeper. Men om man ser det från en lite annan vinkel så tillför ju Gerber erfarenhet i stora mått och där finns säkert ett och annat som är nyttigt för Alsenfelt att ta del av och lära från.

    Sedan förstår jag Växjö helt och fullt, visst hade dem kunnat satsa på Alsenfelt men vem tar man då in som är beredd att vara tvåa? En till ung talang på väg upp eller en med passerat bäst före datum, typ Krizan? Osäkra kort vilket som och med tanke på att Lakers backsida inte ser särskilt skrämmande ut är knappast en sådan chansning något som tilltalar.

    Dessutom får vi inte glömma Janne Karlsson, coachen som gör allt som står i hans makt för att vinna. Tror inte det spelar någon roll om det så står Gerber, Alsenfelt eller om så vore ens Lundqvist på ryggen, den målvakt han anser har störst möjlighet att hjälpa laget till seger spelar. Jag blir inte förvånad om Alsenfelt vid säsongens slut bokförs för minst 20-25 matcher.

    För övrigt anser jag att du betydligt bättre bloggare än Elitserietippare. ;)

    SvaraRadera
  4. Jo jag har lyssnat runt lite och är nog benägen tro att Gerber kommer bli en flipp och kan vara skillnad på flipp eller flopp för hela Växjö...

    Jo jag förstår du inte är helt nöjd med mina tips... Men som sagt är ingen mästare där... Och skulle Honken/Svedberg stå på huvudet så!!

    SvaraRadera