lördag 15 oktober 2011

Lite mer om storleken på målvakter

Efter mitt inlägg igår fick jag ett mail från Gurra Griborn där han hade bilder för att visa på storleksskillnad på Gustaf Wesslau och Viktor Fasth i år. Wesslau spelar ju med Reebook och Fasth med Bauer, och efter dessa bilder måste jag nog säga att målvakterna i Elitserien som valt/sponsrats av Bauer har en viss fördel i storlek...


 Här ser vi ju att Fasth är rätt mycket bredare och högre än Wesslau, då ska vi också tänka på att Wesslau är 193 cm, medans Fasth är 182 cm. Så Wesslau är alltså 11 cm längre än Fasth så Wesslau borde ju täcka mer, vilket han inte gör som ni ser på bilden.


På den här bilden ser vi ju väldigt tydligt att det är stor skillnad på kombinatens storlek och att Fasth har en större täckyta än Wesslau har.


På den här bilden och framförallt i montaget ser vi skillnaderna som tydligast, att målvakter som spelar med Bauer kommer täcka mer yta än målvakter som valt Reebook. I dom undre bilderna har Fasth och Wesslau fästs ovanpå varandra och den röda linjen markerar skillnaden.

Jag skulle gissa att det rör sig om 3-5 cm skillnad över axlarna. Det kan vara skillnaden på 2-5 mål insläppta under en säsong. Vilket ju kan låta lite, men kika på förra årets tabell så var det skillnad på kvalserie och slutspel.

Nu vill jag absiolut inte kalla Viktor Fasth eller någon av dom andra Bauer målvakterna fuskare eller ta ifrån dom något som dom presterat. Att det blev just Fasth och Wesslau har heller inget att göra med att jag är Djurgårdare och vill försöka få fram att AIK fuskar eller borde straffas. Utan för att bilderna jag fick var på just Wesslau och Fasth.

Jag tycker dock det ska bli väldigt intressant att följa dom fortsatta mätningarna, och se vad resultaten blir. Jag tycker ju det är väldigt konstigt att tex Luleås Johan Gustafsson klarade mätningen medans ingen av AIK:s målvakter Fasth och Svensson gjorde det. Dom spelar ju med samma kombinat.

Det är ju också intressant att i Aftonbladet läsa att Bauer enligt dom själva klarade mätningarna internationellt. Vilket dom gjorde i VM förra säsongen. Kika på bilden nedan på Fasth från VM och sedan från årets Elitserie.


Jag ska direkt klargöra att även jag ser att bilderna inte är i samma vinkel eller att Fasth står i samma position. MEN, visst sjutton är det skillnad. Så Bauer får nog fila på sina uttalanden lite va? ;-)

Återigen nu, vill inte alls försöka få någon skugga över Viktor Fasth eller hans prestationer. Han är i mina ögon Elitseriens bästa målvakt och jag tror han kommer fortsätta vara det även med ett mindre kombinat.

Fortsättning lär ju följa!

Vi hörs!

15 kommentarer:

  1. Hej,
    Vill tacka för en bra blogg som jag läser med jämna mellanrum.

    Tycker denna debatt om målvakternas utrustning är väldigt intressant.
    Då jag själv är målvakt, och en utrustnings freak, utan att överdriva.

    Så vill jag flika in med några saker.

    För det första så vill jag kommentera din jämnförelse med Fasth i VM förra året och iår.
    Jag tycker man inte kan jämnföra så pga av att han inte har samma kombinat dessa säsonger (tror inte du visste om detta).
    Förra säsongen hade han Bauer's Pro sr. modell vilket är en "rundare" och lägre modell. Det är den Bauer modellen Lollo har på sig i ditt förra inlägget. Iår har han Bauer's One95 modell, vilket är "känd" för att ha nästan extremt höga axlar.

    Vill även flika in som en parantes att bla Jacob Markström hade Bauer's One95 modell när han spela i elitserien de sista åren och för ett litet intresserat öga så hade han lika höga axlar som Fasth iår, men vem märkte det eller uppmärksamma det??

    För det andra vet jag att det förekommer förstärkningar av kombinaten som leder till att dessa blir lite större. Detta med hjälp av sittunderlag, vilket jag själv brukar använda, efter ca halva säsongen då skydden över axlar och nyckelben blir under all kritik.
    Men åter till det jag ville ta upp, jag vet att tex Nihlstorp under förra säsongen förstärkte sitt kombinat på det ovanstående sätt.

    Sen som avslutning vill jag säga att det finns många faktorer som gör att man kan se större ut. Ta tex att ha kombinatet i eller utanför byxorna.
    Men det som kan ge störst skillnad är hängslen, har du dom under eller över kombinatet kan göra en skillnad på säkert 2-3 cm.

    Hare King Goalie's!
    W

    SvaraRadera
  2. Fasth gick väl iår tillbaks till det gamla ONE95 kombinatet då han hade det nya ONE100 förra säsongen. Jag tror många i Luleå också använder just detta kombinat, t.ex. Johan Gustafsson, om jag inte minns fel...

    SvaraRadera
  3. på bilden fasth och wesslau har fästs på varandra är ju huvudena i samma höjd vilket dom inte hade varit om båda hade varit nere i sitt V, wessalau är ju mycket längre än fast så han täcker mer högt upp än fasth

    SvaraRadera
  4. Anony: Fast det är ju det som är meningen, så man kan se att axlarna på Fasth är bra mycket högre än på Wesslau.

    W: Men Bauer säger ju i artikeln i Expressen att skyddet var godkänt i förra VM, det var det jag tyckte var ett konstigt uttalande då Fasth inte har samma skydd i år.

    Sen tror jag ju inte Elitseriemålvakter behöver bygga på sina skydd för att dom slits ut, då köps det nog in ett nytt... Byggs det på, tror jag det är för att bli större... Eller?

    SvaraRadera
  5. Fasth (och förmodligen även Svensson, Gustafsson, Rautio, Ridderwall, Lundström) har One95 kombinatet som du säger Anonym och ja det är högt som standard. Men detta som de har i är väldigt mycket större där uppe kring axlarna då det är en ny PM variant för i år. På bilderna ser man ganska tydligt att det inte följer konturerna på Fasth som det ska och bör därför anses som ej godkänt enligt reglerna.
    Det som jag tycker är konstigt är dock att bl.a. Gustafsson blivit godkänd fast han har samma grund på sin PM variant.

    SvaraRadera
  6. måste på förhand tacka för en grym blogg!
    man ser ju klart att fasth har mkt högre o bredare axlar, men du tror inte delvis att det har med kroppsbyggnad också? jag menar fasth är 182 cm o väger 90 kg, och wesslau är 193 och väger 88 kg, vilket betyder att fasth är lite bredare utan skydd också? eller jag kanske är helt ute och cyklar?

    SvaraRadera
  7. GG: Tack för kombinatkunskapen! :-)

    Felix: Det har det säkert också, men inte så mycket och så stor skillnad.

    SvaraRadera
  8. Felix: tack för din snälla orden om bloggen!! :-D

    SvaraRadera
  9. OBS! Fasth kör inte med Bauers magplatta... Den gången han har haft den syns linjerna väldigt väl. Han kör just på magplattan ett annat märke.

    Bauers magplattor kör NHL-Målisarna och dom håller måtten precis.

    SvaraRadera
  10. Anonym: Det låter ju konstigt att han inte gör? Eftersom Bauer går ut och försvarar honom och säger deras skydd håller måttet. Då borde dom väl sagt att han inte har deras skydd?

    SvaraRadera
  11. Det jag inte kan förstå är varför man inte förbjuds att spela med för stora skydd omgående när man blivit ertappad? Det måste ju vara målvakternas eget ansvar att spela med godkända skydd, och gör man inte det får man låna skydd av kollega, juniorlagsmålis, mamma eller vad som helst - men INTE fortsätta spela med för stora!

    SvaraRadera
  12. Jonkas: Jo det är lite konstigt? Att det dels inte finns ett straff för ett regelbrott och att man också får fortsätta spela med den felaktiga utrustningen.

    Målvaktens ansvar? Nja jag förstår och accepterar att man försöker tänja och klara sig undan. Så länge ingen ertappar en så grattis!

    Jag tror ju att skulle du kolla tex visiren på utespelare så sitter nog inte alla som dom skall. Eller bladen på klubbor och dess vinklar...

    Så fuska på, så länge man inte åker fast är det ju toppen!!

    Men sen som du säger att han får fortsätta använda kombinatet är ju skumt???

    SvaraRadera
  13. Jo jo jo, men så har ju Wesslau kroppshållning som en säck potatis med..

    SvaraRadera
  14. Anonym: Ja den är inte lika bra som fasths men ändrar inte på kombinatetns storleksskillnad...

    SvaraRadera
  15. För att hoppa lite utanför ämnet om Fasths för stora skydd. Vilket av dessa kombinat rekomenderar ni? Bauer´s one pro, eller det nya Bauer one 95?

    SvaraRadera