fredag 2 mars 2012

Är du en lagidrottare som målvakt?

Som hockeymålvakt, spelar du en lagsport då?

Självklart gör du det. Men, är du lite mer en enmanssportare i ett lag?

Det jag menar är att som målvakt är man rätt ensam, du får ta ansvar för varje beslut du tar ute på isen själv. Det finns ingen som räddar dig om du tar fel beslut. Lite som jag skrev om att målvakterna är hela lagets städgumma. Därför tycker jag att man som målvakt spelar en lagsport men är ensamsportare.

Kan det här vara en anledning till att målvakter fortsätter komma på målvaktscamper i större utsträckning än vad utespelare gör? Att dom vet dom kommer vara tvingade att ta ett större änsvar för sitt spel än vad utespelarna kommer behöva. Självklart är det lite sanning med modifikation, men det ligger en del i det.

Det är också på grund av det som jag tycker mentalträning är viktigt. Du måste vara stark då du ska stå i mål. För det finns ingen annan som tar ansvar för dina misstag. Du får stå där ensam och ta det ansvaret. Här är ju också tränare, medspelare och föräldrar grymt viktiga i tidig ålder. Att alltid stötta och peppa. Ingen tio åring mår bra av att bli ifrågasatt eller utskälld efter en dålig match. Som målvakt är du alltid medveten om du gjort ett misstag eller ej. Efter matcherna är du ofta själv kritisk.

Det är ju rätt ofta man ser unga målvakter gråta efter att ha släppt in mål. Något jag verkligen kan förstå och känner igen mig i från då jag var liten. När det där ansvaret blir för stort och mycket att klara av. Fär även som liten knattemålvakt är du väldigt medveten om att det är "ditt" fel att det trillat in enkla puckar. Där är ju tränarna så sjukt viktiga att dom inte med miner eller ord visar något annat än support och pepping!

Det här med att som tränare jobbar du 1 med människor och 2 med idrott. Sjukt viktigt! Kanske en ungdomsledares absolut viktigaste uppgift. Så mental träning för tränare också kanske?

Eller vad tror ni?

Som första hockeytränare är man ju en sjukt viktig person i dessa knattars karriär. Är man en dålig ledare som favoriserar, toppar och visar tydligt när killarna varit dåliga kommer man få många framtida stjärnor att sluta alldeles för tidigt.

Det är ju få saker som gör mig så irriterad och förbannad som puckade knattetränare!! Med attityd, nonchalans och ironi, det är egenskaper som inte alls ska finnas med i knattehockey. Likaså med toppning och elitsatsning i förortsklubbarna. I mina ögon ska man själv välja om man vill elitsatsa på hockeyn och då aktivt söka sig till dom stora klubbarna. Små förortsklubbar ska bedriva breddidrott där alla får vara med och får samma villkor och chanser.

Ja det blev ett svevande inlägg som berörde mycket inser jag. Hoppas ni hängde med!

Vad tycker du?

Gustaf Lundström


Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar