lördag 16 juni 2012

Sommargäst Valentina Lizana

Idag har turen kommit till Valentina Lizana att få gästblogga. Sommargäst känns det ju inte riktigt som med 13 grader och regn. Men här kommer Valentinas gästblogg.




Målvaktstränarens roll är viktigare än vad man kan tro!
Hockey är inte kul jämt, det finns dagar som är jobbigare än andra. Det viktigaste för mig under det jobbigaste dagarna är att ha någon som verkligen bryr sig om vad man gör och hur man ska utvecklas även fast det går trögt. Att ha en målvaktstränare, som man kan prata med i både framgång och motgång. En av dom som har hjälpt mig sedan jag var liten är Mikael Wernblom (AIK:s junior målistränare) som jag fortfarande kan ta hjälp av, även fast vi inte tillhör samma klubb längre.
Förra säsongen hade jag ingen målvaktstränare på mina damträningar. Då blir jag lätt lite avslappnad och tänkte inte så mycket på om jag gör rätt eller fel i vissa situationer. När jag va med juniorerna och tränade så hade vi deras målistränare, Magnus Helin, på isen. Då märkte jag att jag tog i lite extra och gjorde alla detaljer lite bättre. Det är ju sådanna pass man vill ha varje dag, sådanna där man verkligen känner hur man utvecklas på. Jag jobbade också på sidan av isen med Maciej Szwoch (MoDo:s A-lags målistränare). Honom hade jag som sagt mest utanför isen som ett bollplank. Han är hockeynörd rakt igenom och han är väldigt lätt att prata med. Skönt att ha, speciellt dom dagar som inte är dom roligaste.
När vi har varit borta med landslaget blir allt automatiskt lite roligare med hockeyn eftersom man måste göra sitt absolut bästa varje dag, varje träning, varje övning, varje puck. Med damkronorna har vi haft Anders Palm (Timrå IK) som målistränare och det har varit väldigt roligt att arbeta med honom. Att ha en sådan ambiös tränare får en att vilja visa hur bra man är och man vill verkligen ta varje puck. För man vet att han ser varje räddning, men även varje misstag man gör, vilket får en att vilja visa att det där misstaget bara va en engångsgrej.
Det jag vill komma fram till med det här är att jag tror att man inte bara utvecklas av att ha någon där som säger till en vad man ska göra utan också den uppmärksamheten som man får, det betyder oerhört mycket. Om man vill utvecklas så måste man göra sitt yttersta, om man gör sitt yttersta så måste man ha en plan och veta vad man behöver bli bättre på. Målvaktstränare är guld värda! För det är ju så att hockey är inte kul jämt, men nästan alltid är det det roligaste som finns.
*
Jag tycker Valentina har en bra poäng här. Jag har ju berört det förr. Att vara målvaktstränare är speciellt. Du kommer så mycket närmre din "adept" än vad lagtränaren kommer sina. Du blir tränare, mentor, vän och psykolog i en och samma person. Så jag tycker Valentina är på helt rätt spår att vi målvaktstränare är viktigare än folk tror.
Att finnas där varje dag för två eller tre målvakter. Lyssna på dom och se dom. Mycket viktigt!
Tackar Valentina som tog sig tid att dela med sig av sina tankar!
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar