tisdag 31 juli 2012

Intervju med Djurgårdens Adam Reideborn

Idag kör vi en till intervju med Djurgårdens nya målvakt Adam Reideborn. Idag är det sommarintervjun som Adam fått svara på.

Hur mycket jobbar ni målvakter i DIF ihop med backarna på och utanför isen för att styra upp och bestämma hur erat försvar ska spelas? (Lite svårt svara på för dig som är helt ny, men hur har det varit i Almtuna?)

Det är väl mest på träningarna som man försöker hitta ett bra samarbete mellan målvakt och backar. Om man märker att det blir missförstånd på isen i vissa situationer så får man ta tag i det och sätta sig ner och snacka efter träningen. Man vet ju vad som bestämts av tränarna så det är inte så att man hittar på en massa egna saker tillsammans med backarna, men ibland så krävs det att man bestämmer hur man ska göra i t.ex. 2mot1 lägen för att underlätta när matcherna drar igång.

Är målvaktstränaren inblandad i jobbet kring försvarspelet också?

För att försvarsspelet ska fungera så bra som möjligt krävs det att målvaktstränaren och tränaren samarbetar med backarna och målvakterna och kommer fram till hur man ska forma försvarsspelet. Jag tycker en bra målvaktstränare ska vara delaktig i så mycket som möjligt i ett lag.

Vad tror du om det nya förslaget med bakåflyttad mållinje?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det än, ser dock ingen anledning till varför vi inte ska ha samma rinkmått som i Nordamerika. Jag skulle hellre sett att vi gick den vägen istället för att hitta på nåt eget. Men jag ger det gärna en chans.

Hur tror du det påverkar dig som målvakt?

Det ska väl inte påverka mig så speciellt mycket så länge målet är lika stort. Men det känns som att man kommer få mer tid på sig när man stoppar pucken bakom mål och så, så det kan ju bli rätt skönt. Haha i alla fall för mig som är lite halvknackig på det.

Vilken är den bästa målvakt du spelat ihop med?

Det året när jag spelade och tränade ihop med PW och Hellberg känner jag var ett viktigt år för mig, fick höra mycket om vad som krävdes då och hur det är att spela på den nivån. Framförallt PW som hade gjort det bra i kvalserien med Almtuna året innan, hade många råd som han delade med sig av.

Har ni i DIF/Almtuna förutbestämda "varianter" hur målvakten ska stoppa och spela pucken vid dumpins?

För mig är det väldigt viktigt att backarna kommunicerar på isen i dom lägena. Det underlättar mycket om man snackar med backarna och bestämmer hur man ska göra. I Almtuna bestämde vi att dom skulle skrika ”släpp” eller ”spela”, bara såna korta ord gör att det blir lätt att ta ett beslut.

Vem är DIF:s mest fåfänga spelare? Motivera gärna.

David Lidström känns solklar på den frågan, perfekt frisyr och alltid stiligt klädd. Men man har märkt att den där perfekta frisyren kräver en del arbete. Han står alltid i spegeln några minuter för länge, så det är ingen ovanlighet att man får vänta på honom när man ska äta efter träningarna.

Vem är slarvigast i DIF? Motivera gärna

Vet inte om jag märkt av nån som är speciellt slarvig, det är fortfarande ingen som kommit sent till nån träning eller som gjort nånting som jag lagt märke till. Fortfarande ingen som vågat göra nåt misstag än, men när säsongen börjar tror jag nog man kommer märka ganska snabbt vilka som är slarviga.

Vem är den största prylgalningen med utrustning och klubbor? Motivera gärna.

Det är förvånansvärt många som bryr sig mycket om hur grejorna ser ut, framförallt bland unga lirarna. Ändå känns Sörensen given. Tog absolut längst tid på sig att välja ut nya prylarna och valde dessutom att köra på vita skridskor, det säger väl allt.

Vilka förändringar tycker du skulle till i Svensk hockey? Regler eller serieindelningar eller
liknande?


Jag har absolut ingen åsikt om sånt än, är för orutinerad på den här nivån för att känna vad som behöver förändras. Jag tycker att det är bra som det är, i alla fall för tillfället. Ställ samma fråga om några år så kanske jag har fått mig en uppfattning om det.

Vilken målvakt i Elitserien vinner räddningsprocentligan i vinter tror du?

Det känns som att Elitserien tappat många av toppmålvakterna från förra säsongen, men det finns ju fortfarande många bra målvakter kvar. Jag tror absolut att Wesslau har stabiliteten för att ligga i toppen i år igen. Sen tror jag att Alsenfent i MODO kommer kliva upp och göra en riktigt bra säsong.

Vilka forwards snackar mest och försöker med trashtalk i Allsvenskan?

Alla lag har någon som har i uppgift att psyka och sådär, men det är ju en del av spelet så det är bara att vänja sig. Kollar i Malmö märkte jag hade en del att säga på isen haha, och så hade vi Gråhns i Almtuna som ville vara delaktig i det mesta och bråka lite här och där. Men det är bara roligt.

Vilken forward är jobbigast möta i ett friläge och varför?

Hade alltid stora problem med Johner när han spelade i Tingsryd, bra klubbteknink och riktigt kylig. Så det känns ju lite skönt att ha honom i samma lag nu. Nån annan man inte vill ge så många öppna lägen är Aulin, har hittar lätt luckor på målvakterna och har ett snabbt skott, värligt lurig.

2 kommentarer:

  1. Härlig och intressant intervju! Reideborn kommer bli riktigt viktig i höst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo det tror jag med och jag trorhan kommer göra det bra och få ett litet genombrott!

      Radera