torsdag 16 augusti 2012

Intervju med SSK:s Lovisa Berndtsson

Min kollega på SHI Lovisa Berndtsson som spelar med SSK:s damer har blivit uttagen till ett breddläger med damkronorna. Otroligt roligt och välförtjänt för Lollo som är en riktigt duktig och seriös målvakt! Självklart var jag tvungen göra en intervju med Lollo.

Uttagen till landslagsläger. är det ditt första? Hur känns det?

Ja det är mitt första landslagsläger. Det är hur kul som helst, lite svårt att smälta faktiskt. Men det ska bli kul både att få visa vad man går för men också mycket för att lära sig, vilket jag tror är det viktigaste för mig med det här lägret

Ger det dig en extra tändning inför säsongen?

Det är klart att man blir lite mer taggad när man får en sådan här bekräftelse. Men innan det här hade jag ändå personliga mål som gjorde mig mycket motiverad

Vilka målvakter blirni på lägret?

Jag har faktiskt inte riktigt koll på det. Har endast sett ursprungsrostern så vet inte vilka som är kallade på reservplatser.

Ni i SSK-dam var ytterst nära ta steget upp för två år sedan. vad hände säsongen som gick?

Vi var inte tillräckligt förberedda. Det kändes som vi gick halva säsongen och bara väntade på Allettan. Sen när den väl kom så hade vi inte förberett oss tillräckligt. Sen var det också mycket tillfälligheter som inte gick vår väg tyvärr

Du blir kvar i SSK i år. Fanns det tankar/erbjudanden gå till ny klubb i riksserien?

Jag hade tidigare kontakt med Segeltorp och fick även ett erbjudande från AIK. Och även om det var väldigt lockande så har vi ny tränare i SSK och jag har även målvaktstränaren Janne Öhman som jag jobbar väldigt bra tillsammans med. När jag tänkte efter vad jag verkligen VILL så blev svaret SSK

Känner du själv att steget upp till Riksserien vore bra för fortsatta framträdanden i landslaget?

Det tror jag garanterat. Men nu får jag chansen att visa upp mig, sen om vi inte går upp med ssk till nästa år får man se sig om efter annat lag då i så fall

Foto: Manu Heiskanen


Du kombinerar ju heltidsarbete med spel i SSK. Hur mycket tränar ni nu under försäsong och sedan under säsong?

Under sommaren har vi tränat 3 gemensamma pass och 2 enskilda i veckan. Nu första veckorna på is har vi fått 5-6 pass/veckan men sedan kommer vi ligga på 3-4 träningar+matcher.

Vad tror du om era chanser ta steget upp till Riksserien denna säsong?

Just nu är våran trupp lite tunn men byggs upp mer och mer. det känns som vi fått en nytändning med ny tränare och lite annat. Laget känns mer träningsvilligt i år än det gjort tidigare. Så jag tror att om vi tränar hårt så kommer det löna sig.

Hur skulle du beskriva dig själv som målvakt? Vad är dina styrkor?

Jag känner själv att jag har bra teknik. Det jag jobbar mycket på är reaktion och att bli snabbare i mitt spel. Men då är det skönt att ha tekniken att falla tillbaka på och ha den med sig.
Sedan är jag en tävlingsmänniska :) och det brukar hjälpa :)


Jag är riktigt glad för Lovisas skull och det ska bli spännande att följa hennes äventyr. kanske ska jag ta mig en sväng till Norrtälje och kika på något pass!

Tackar Lollo som tog sig tid att svara mig!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar