lördag 16 november 2013

Ge damhockeyn en chans, den är både rolig och spännande

Det här med damhockey.

Jösses vad mycket korkade åsikter det finns kring just damhockey. Samt så sjukt mycket fördomar! Jag själv har absolut haft en del fördomar. Som på ett väldigt effektivt sätt blivit rejält punkterade av tjejerna i Segeltorp. Jag har fått äran och glädjen hjälpa till som målvaktstränare i Segeltorps damlag. Något som varit riktigt roligt! Vilket härligt gäng tjejer, och två grymma tränare i Eric och Jared!

Men att läsa det som skrivs och höra det som sägs om damhockey. Vilka puckon det finns! Jag skulle gissa att 95% av dom som uttalar sig om damhockey aldrig sett en damhockeymatch.

Jag har hört och läst hur damerna knappt kan åka skridskor, inte kan skjuta, inte tränar tillräckligt, dom får ju inte ens tacklas då är det ju inte hockey, dom måste ju ha galler, mycket korkade åsikter helt enkelt!

Jag skulle säga att utöver, fula efterslängar, slagsmål efter varje avblåsning, fula tacklingar bakifrån och i huvudet så skiljer det inte så mycket på dam och herrhockey. Visst herrhockeyn går lite snabbare, dom skjuter hårdare. Men det är ju inte så konstigt då killar/herrar har mer muskler. Genetiskt. Så om man ska haka upp sig på det. Ja stanna då på herrhockeymatcherna. Stå gärna i klacken och skrik hora till domare och motståndare där platsar du.

För det tacklas i damhockey, nej inte på samma sätt som i herrhockeyn mer ärligt och med mindre risk för skador. Det går snabbt i damhockeyn och alla är bra på skridskorna. Dom flesta skjuter riktigt bra. Det tränas också på riktigt både hårt och mycket. Vi i Segeltorp kör fys innan alla ispass och tränar mellan sex och åtta pass i veckan till det spelas det mellan två och tre matcher.

Sen har vi ju dom skillnaderna som är absolut störst mellan dam och herrhockey som ni som har så mycket åsikter om hur dålig damhockeyn är sällan tar upp och som är en rätt viktig del i det hela. Snudd på alla damer/tjejer som spelar hockey i riksserien jobbar eller pluggar på heltid utanför hockeyn. Dom tjänar inga pengar alls utan får betala för att spela hockey.

Så medans SHL-spelare glider ner till hallen och tränar två-tre timmar från runt elva på förmiddagen och sen har resten av dagen ledig och lyfter 200.000:-/månaden. Så har damlagsspelaren jobbat hela dagen, kommer till hallen på kvällen tränar dubbla pass och kommer hem sent på kvällen. För det får hon betala 5.000-8.000:-/säsong. Inte riktigt samma förutsättningar för att utvecklas där inte.

Jag gnäller absolut inte. För självklart gäller tillgång och efterfrågan och det är rätt liten efterfrågan på damhockey. Det sänds en match per säsong och det är SM-finalen. Det skrivs inget om damhockey i media alls. Det kommer mellan 50-100 personer och ser en riksseriematch. Så nej damhockeyn drar inte in så mycket pengar, och kan ju då inte förvänta sig så mycket tillbaka.

Men om lite av alla fördomar mot damhockeyn försvann och folk letade sig ned till ishallen och kikade så skulle ni inse att det är rolig och bra hockey. Det är bra tempo, det skjuts bra, det tacklas en hel del. Det finns riktigt många grymt duktiga och tekniska spelare. Det hakas mindre, det är mindre fasthållningar, det är renare och schysstare spel. Det bjuds på en hel del snygga dragningar, utan att få en klubba i armvecket.

Är du som mig målvaktsnörd kan jag absolut rekommendera dig att ta dig ner och kika på damhockeyn. För bra målvakter finns det gott om!

Så jag kan absolut rekommendera dig som läser det här att leta dig ner till en ishall där det spelas Riksseriehockey i helgen! Jag ska till och med göra det riktigt enkelt för dig, här är en länk där du hittar alla matcher. Nu i helgen kan du se dessa matcher

Lördag 16/11

Brynäs - Modo Läkerol Arena 12.00
Här kan du se två av landslagets målvakter Sara Grahn och Valentina Lizana. I Modo ser vi också tvåan i poängligan Tina Enström med 20 poäng på 11 matcher.

Linköping - Sundsvall Stångebro Ishall 14.30
Här står landslagets tredje målvakt Kim Martin i Linköping. Linköping har också Denise Altman som leder poängligan på 25 poäng på 12 matcher.

AIK - Munksund-Skuthamn Ritorp Ishall 15.00
I AIK har vi förra säsongens vinnare i målvaktsligan Minastu Murase som delar målvaktsjobbet med Lovisa Berndtsson som intervjuats här i bloggen och som i veckan höll sin första nolla. Poängbäst är Lina Bialik Öien som gjort 20 poäng på 12 matcher. I Munksund ser vi en av seriens mest sevärda spelare i Elin Holmlöv.

Segeltorp - Leksand Segeltorpshallen 16.00
I Segeltorp ser ni ju "mina" målvakter Ida Winkler, Linnea Holtrud och Shelly Payne. Ida som i onsdagens match räddade 54 skott och var otroligt bra! I Leksand ser vi två unga lovande målvakter i Julia Åberg som jag haft på SHI flera gånger samt Denise Reuterström. I Leksand ser ni också femman i poängligan Cecilia Östberg som gjort 16 poäng på 10 matcher. I mitt Segeltorp har vi juniorlandslagsspelarna Elin Benn och Denise Husak Asp.

Söndag 17/11

Brynäs - Munksund-Skuthamn Läkerol Arena 11.00

Linköping - Leksand Stångebro Ishall 12.00

Segeltorp - Sundsvall Segeltorpshallen 14.00

AIK - Modo Ritorps Ishall 15.00

5 kommentarer:

  1. Mycket bra sammanfattat! Jag är av den åsikten att media bär ett oerhört stort ansvar över hur stort intresse skapas för olika idrotter. Har irriterat mej länge på när man går in på Sportbladets flik för riksserien och så kommer seriefinalen i våras upp som senaste skrivna artikel.. Aftonbladet kallar sej "Årets nyhetssajt" men har inte skrivit en enda nyhet om årets säsong. Det finns så mycket positivt att skriva om och därigenom ta död på många av dessa fördomar som du skriver om och även öka intresset för damhockeyn. Ringarna på vattnet detta ger går inte ens att räkna, ökade intäkter, ökade möjligheter för spelarna osv. Men för att vara lite positiv så tycker jag ändå att de går åt rätt håll, sakta, men åt rätt håll. Så: keep up the good work! :)
    //Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är trist att media är så ointresserade. Dock så är det ju lika lite folk på läktaren. Media är ju intresserade av att skriva och rapportera om sånt som samlar "klick" på deras hemsida. Igår var det fyra matcher i riksserien och mindre än 400 besökare TOTALT! Så jag kan förstå att media inte skriver, eller sänder. Dock skulle antagligen mer media ge mer publik...

      Radera
  2. Så bra att du skriver om det här!
    Tjejerna gör det så bra dessutom är damhockey underhållande!
    Heja MODO!!!
    Tack
    /Christina en stolt mamma till #77

    SvaraRadera
  3. Har tränat med några spelare från riksserien och jag måste säga att jag var förvånad över hur dåliga de var. De höll inte J18 div 1 klass, långt ifrån. Nu vet jag inte vilken klass de höll i riksserien, men jag var väldigt förvånad. Speciellt var det skotten som var största skillnaden. Men håller självklart med om att damhockeyn borde få mer uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte vet vilken ålder tjejerna hade eller som du säger vilken Riksserieklass dom höll är det ju svårt att skada. men en sak är ju att många tjejer som spelar riksserien inte ens håller J18 ålder. Är dom yngre är det ju inte så konstigt om dom var sämre. Sen är ju fysik en stor del i hockey och en 18 årig kille är ju starkare än dom flesta vuxna tjejerna.

      Dock håller jag med dig om skottet, där märker även jag att det fattas en hel del. En förklaraing är ju att tjejer ofta börjar spela seniorhockey så tidigt i mina ögon för tidigt för det innebär att dom missar väldigt mycket inviduell träning där skott, teknik och skridskoteknik nöts mer. I ett a-lag är det mer taktik och uppspel som nöts...

      Radera