onsdag 25 december 2013

Fastna inte i samma tekniker

En sak jag tycker är viktig som målvakt är viljan att prova nya saker. Nyfikenhet för tekniker, övningar och spelidé. Att inte fastna i att "så här spelar jag och det ska jag fortsätta med".

Jag blir ibland förvånad då jag har målvaktsträning och vi ska träna tex onepad, och en målvakt säger saker som "jag är inte bra på det", "jag använder aldrig det". Nej men desto mer anledning att träna på det. Prova, kanske du inser att det gillar onepad och att det finns bra tillfällen att använda den.

Så fastna inte i en teknik. Utan var öppen för att prova andra tekniker. Jag säger inte att du prompt ska byta, eller att du ska använda olika tekniker vid samma sorts lägen. Men var öppen för att prova, samt träna extra på de tekniker du inte riktigt tycker du behärskar.

Just onepad och SMS är ju där det jag upplever det vanligast att man inte använder den ena eller den andra. Att man alltid använder tex SMS vid stolpen. Men man vet inte varför man gör det, att man inte kan förklara för mig hur man tänker eller varför just SMS känns bäst. Då tycker jag man ska testa även onepad, se om det finns lägen då den fungerar bra.

Samma sak med att inte prova nya tekniker för att dom känns svåra. Allt är ju svårt innan man lärt sig det. Men träna på det och prova det och se om du kan ha användning för en ny teknik. Som målvakt är det viktigt att inte fastna i tekniker utan att fortsätta utvecklas!

Så, var öppen för att prova nya saker.

Det är ju faktiskt rätt roligt lära sig nya saker och bli bra på dem!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar