torsdag 21 augusti 2014

Gästinlägg av Jocke Lundström

Idag är dfet dags för Jocke Lundström att göra comeback i bloggen. Hans förra inlägg som du hittar här var ju väldigt bra. Detta är minst lika bra det.

Hej igen.
Då det var ett tag sen jag fick ur mig ett inlägg kändes det lite konstigt att göra en direkt uppföljning.
Så här kommer mina tankar kring lite av vad jag har använt mig av under den senare delen av min karriär. Den del som jag själv känner har tagit mig den största biten påvägen mot dit jag vill vara. Hoppas det kan vara till hjälp även för sig. Jag har valt att ta upp de 3 delarna som gjort störst skillnad för min utveckling.


Slit det med hälsan.


Vanor


Det vi måste förstå här att alla vanor vi har, har en gång börjat med ett val att göra något, om det så är att trycka på snoozeknappen på morgonen, vilken ordning vi tar på oss vår utrustning eller om vi joggar ner och stretchar efter träning eller bara åker hem. Någon gång har varit första gången och efter det har det bara flutit på. Och väldigt ofta är det dom lättare sakerna som blir en vana.
Och tyvärr så är det väldigt sällan som det lättaste alternativet är det bästa.
Färsk forskning slår fast att det krävs att vi gör något i 66 dagar för att våran hjärna ska skapa de neurologiska banor som behövs för att det ska skapas en vana. Med det sagt kan man förutsätta att det är början som är tuffast om man vill skapa en ny vana. Att det i mitten kommer vara lite förvirrande medans man kämpar med det nya sättet att göra saker och det som känns bekvämt.
Men att det efter 66 dagar känns lika naturligt som att borsta tänderna innan man går och lägger sig.


Så se till att lägga dig till med bra vanor redan från start. Lägg dig lite tidigare, sov 8 h, gå upp lite tidigare. Ägna dina första vakna timmar till att göra något som gör dig bättre.
Ät en bra frukost, träna på det du behöver mest. Titta på Youtube-klipp av målvakter som spelar där du vill vara. Kom till hallen tidigare, var först ut på isen och sist av. Använd tiden till att bli bättre.
Jag vet att det är mycket annat som lockar. Facebook, instagram, Twitter, netflix och polare som ska göra nåt kul eller sambon som sitter ensam hemma.


Men vad vill du med din idrott?
Små goda vanor, utförda varje dag under flera års tid kommer skapa enorma förändringar.
50 extra skott 6 dagar i veckan i 5 år är 78000 extra skott. 3 pass/vecka i gymmet under issäsongen i 5 år är 540 pass. Det kommer vara jobbigt i början men efter ett tag kommer du tro att du gjort det hela livet.

Dina tankar skapar dina val.
Dina val skapar dina vanor.
Och dina vanor skapar dig.


Sluta aldrig utmana dig själv

Det här känns som ganska givet om man vill bli bättre för varje år som går men jag ser väldigt många spelare som bara går på autopilot. Man kommer till träning. Värmer 10 min, går ut på isen, gör samma saker som man alltid gjort för "det känns bäst så", stretchar, duschar och åker hem.
Men här kommer fakta in och förklarar att man aldrig kan utvecklas om man inte utmanar sina gränser. Gör saker som känns obekvämt tillräckligt många gånger och tillslut är det din nya standard.
Gårdagens bergstopp har blivit dagens basläger.

Kan du inte komma ner i ett bra sms på höger sida.
Gör det 100 ggr per dag i tre månader så kan jag garantera att det sitter sen.
Vad jag menar är att göra nya saker, saker som du inte kan eller som skrämmer dig är det enda sättet att utvecklas. Prova nya saker, nya tekniker. En stor verktygslåda kan bara gynna dig i längden.
Och var inte rädd att gå för långt ibland. Det kan vara enda chansen att få veta hur långt du kan gå.


Tro på dig själv och det du gör.

Då menar jag inte det klassiska dravlet om att slå bort negativa tankar och bara tänka positivt.
Utan det handlar om något lite djupare in. Att tro på sig själv handlar om att veta att man gjort allting, alla förberedelser så bra som man kan göra dom på den nivån man är nu och att sen bara lita på att det löser sig. Sätta upp målsättningar, en handlingsplan, och sen följa den kommer att skapa ett inre lugn. Och att sen lita på att du är påväg mot ditt mål.


Jag är helt övertygad om att den sista lilla touchen som behövs är just tro.
För om du tror på det du gör och att du är på rätt väg kommer du mer troligt att fullfölja din handlingsplan trots motgångar och svackor. Och genom att följa den får du även fysiska bevis på att du är på rätt väg och det bygger i sin tur upp en än starkare tro eller kalla det vetskap om du vill och tillslut är du ostoppbar.


Goda vanor, utmana dig själv varje dag och tro på det du gör.
Då har du inga gränser.
Jag tror på dig.
Jag vet att du kan bli precis så bra som du vill bli.
Det handlar bara om vad du vill.
Så vad vill du?


Det kommer finnas dom som hatar,
det kommer finnas dom som som tvivlar,
det kommer finnas dom som inte tror på dig
också kommer det vara du, som visar dom hur fel dom hade.


Tack för ordet och kör hårt.

Stort tack till Jocke för ett bra och inspirerande inlägg!!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar