lördag 23 augusti 2014

Intervju med Vancouvers Eddie Läck

I våras då jag var i Edmonton, förvänade jag Ediie Läck lite med att be heja på honom nere i korridorerna på Rexall Place. För någon vecka sedan skickade jag iväg ett mail till Eddie med lite frågor.

Jag tycker du gjorde en bra och klart godkänd första säsong i NHL förra. hur känner du själv?

Det kändes riktigt bra. Självklart en grym känsla att spela i NHL något som jag jobbat för så länge. Känner självklart att det hade varit roligare om vi hade gått till slutspel men nu blev det som det blev och jag ser verkligen fram emot bästa säsong!

Vad känner du att du kan ta med dig för lärdomar av att fått spela 41 matcher i NHL och varit etta?

Just allting runtomkring är skönt att ha gjort en gång. Det är ju skillnad med resorna och allt och speciellt eftersom det var lockout säsong så var det mindre tid genom matcherna. Jag känner att jag verkligen lärt mig att hantera kort tid mellan matcher och hur jag ska göra för att återhämta mig

Hur var det att kampera ihop med storkborder Jacob Markström igen?

Det var kul. Vi har ju haft ett så bra samarbete under en längre tid och att vara tillsammans i NHL med en kompis är självklart en unik upplevelse.

Jag kikade ju på eran pregame innan matchen mot Edmonton där ni gnuggade med målvaktstränaren. Hur mycket tid får du med eran mv-tränare?

Det beror på hur mkt man spelar. I börjar på säsongen fick jag självklart jättemkt tid och kunde nöta på medan på slutet saknade jag det lite men då försökte vi bara spara energi till matcherna.

Vad tycker han du behöver jobba extra med? Vad brukar ni köra på era träningar? Är det han som styr det eller är du med och har önskemål?

Det utvecklas lite för varje år. Förra året nötte vi mest spelet runt kassen som är oerhört viktigt. Mkt positioner om man ska köra HV eller reversed som det kallas där borta.

Hur mycket målvaktsträning får du under säsongen?

Någonting varje dag. 30-15 min innan träning och inland efter.

Under sommaren hemma i Sverige tränar du något med svenska målvaktstränare då?

Jag har inte gjort det i år. Eller jag har ju pappa hemma som är införstådd i allt så vi brukar lägga upp program med min fystränare här hemma så att det funkar. Sen är jag i Chicago just nu för att träna med min mv tränare från wolves tiden.

När Vancouver signade Ryan Miller, hur känns det då? Som ett steg tillbaka eller som en stor och spännande utmaning?

Jag försöker alltid se allting positivt och jag ska försöka lära mig så mkt som möjligt. Han har ju varit med ett tag och tror att vi kommer bli en bra duo.

Vad var det som hände i våras då du först tackade ja till VM men sen tvingades tacka nej?

Jag hade en skada som jag dragits med ett tag men som jag hade spelar med. Jag trodde att allt kändes bra men när jag tog 2-3 dagar ledigt efter säsongen stelnade allt till och jag fick väldigt ont. Vancouver tyckte inte att det var läge för mig att åka då.

Hur känner du att du förändrats som målvakt sen du lämnade Sverige för spel i NHL?

Jag har förändrats mycket både mentalt och på isen. På isen största biten har varit att lära mig jobba djupare i målet men även att avvakta skyttarna mer.

Vad tycker du skiljer sig från sättet du jobbar med mv-tränare i NHL från hur det var i Sverige. Om något skiljer sig åt?

Inte mycket faktiskt. Pecka som jag jobbade med i Sverige är lika bra som dom där borta. Skillnaden är väl att man har mycket mer tid för att nöta detaljer i Sverige medan här borta får man klämma in lite mv träning då och då.

Jag tycker ju Vancouver ser ut att få en riktigt spännande målvaktsuppsättning med Ryan Miller och Eddie Läck. Jag tror inte målvakterna kommer svika i alla fall.

Tackar Eddie som tog sig tid svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar