tisdag 15 december 2015

Jag kan INGET om målvakter

En sak som gör mig riktigt glad när jag är ute och kör målvaktsträning är när lagens tränare kommer ned på målvaktspassen och är med på isen. Visar nyfikenhet och intresse att vara med, lära sig få tips och bara lyssna.

För hur ofta har inte jag pratat i bloggen om lagtränare som visar lågt eller inget intresse för att lära sig om målvaktsspelet. Som med en axelryckning säger att nej jag kan inget om målvakter. Är det då inte konstigt att man inte försöker lära sig lite, om lagets i särklass enskilt viktigaste spelare? För det handlar ju inte om att även bli målvaktstränare, utan att visa intresse nyfikenhet.

Ta reda på hur man kan lägga upp sina träningar för att det ska bli bättre träning för målvakterna. Att det inte bara blir puckstoppande för målvakterna. För en hemlis nu, till alla tränare som tjuvläser här inne. Men får ni träningen att bli bättre för målvakterna, får avsluten bli mer matchlika så tränar ni samtidigt era utespelare på att göra mål, på att ta returer. Plötsligt blir övningarnas avslutningsmoment matchlikt. Det är väl inte så dumt?

Eller, avslutningsmoment. Varför inte ta skotten i början av övningen? Börja med att spelaren försöker göra mål, ha en skymmare/styrare ta retur. Sen åk runt konor och slå passar. Det skulle göra just momentet göra mål mer matchlikt. För det är ju rätt sällan samma spelare har pucken 10-15 sekunder och åker runt hela banan med pucken innan han skjuter. Så en pass, snabbt skott helst direkt. En som skymmer försöker styra och sen kanske försvarar på returen eller hjälper till ta den. Sen tar man en ny puck och tränar teknik, uppspel, skridskoåkning eller vad det är man vill träna.

Vips så är det en övning där man verkligen övar på att göra mål, som blir riktigt bra för målvakten. Passa också på att variera skotten. Var får ni lägen i matcherna, skjut då därifrån så spelarna tränar på det som verkligen händer i era matcher. Tänk till lite extra så blir det träning på saker som ni kommer ha nytta av under matcherna.

För fortfarande, mer än 20 år efter jag själv slutade, ser jag att många för att inte säga det felsta övningarna har "avslut" mitt framifrån någonstans toppen av tekningscirklarna/hasmarks. Hur ofta får du ett sånt läge i matcher? Samt hur ofta om du får ett sånt läge väljer du slagskott? Som jag väldigt ofta ser att spelarna väljer under dessa övningar. Så då tränas det på en chans som väldigt sällan fås i matcher och man väljer att skjuta ett skott man nästan aldrig skulle välja i ett sånt läge. Här bli ju tyvärr inte två fel ett rätt.

Jag känner samtidigt hur jag blir gnällig nu. Får då och då, oftare än jag skulle vilja höra. Ja men träningarna är ju inte bara till för målvakterna. Nej det fattar jag också. Men, vad i det jag räknat upp här över skulle göra träningen sämre för utespelarna???? Vilken utespelare behöver inte massor och åter massor av träning på att i matchlika situationer göra mål?

Sen, ordet avslut. Som ofta ofta används av tränare. Vadå avslut? Bara det ordet lockar ju till att ta ett alibi-slagskott en meter innanför blå och sen en stor leksandssväng och ställa sig sist i kön...

Vad tycker och tänker ni?

Därför gör det mig så glad när lagtränare kommer ned är nyfikna, vill utvecklas. Frågar, vill ha tips. Vill ha en dialog med mig som målvaktstränare för att hjälpa sina målvakter på träningarna och ge dem förutsättningar att utvecklas. Som också har gjort kopplingen att målvaktstränaren kanske kan ha lite tips kring hur man ska skjuta för att göra mål.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar