söndag 20 december 2015

Rätta till plocken innan skott

Jag har sett många målvakter som har lite ticks för sig när det ska göra sig redo inför skott. Många målvakter trycker till plocken, så att den sitter bättre antar jag. Tex mot benskyddet eller mot stöten. Något jag sett på alla nivåer. Jag vet inte om många av dessa målvakter ens är medvetna om att de gör det.

Men jag tycker man ska försöka vänja sig av med det, då det tar lite tid från att bli redo. Du tar bort händerna från din grundställning. Kommer skottet oväntat just då du gör din rörelse så kan det göra att du får påbörja räddningen "fel". Inte i den ställning du är van vid. Vilket kan leda till att du släpper in mål.

Kika på detta klippa där Tarasenko sätter den under plocken på Pekka Rinne. Det är inte en klockren film för att visa det jag menar då Rinne nog hinner tillbaka till grundställningen. Men kika på hur han rättar till plocken strax innan målet, sen sitter skottet under plocken. Det är efter ca 3:35.

Tarasenko hänger på Rinne

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar