söndag 31 januari 2021

Kort intervju med målvaktstränare, idag Maciej "masken" Szwoch

Idag är det Färjestad BKs målvaktstränare Maciej Szwoch som ärar bloggen med sina funderingar kring mina fyra frågor. Som vanligt då målvaktstränare delar med sig av sina erfarenheter blir det spännande.

Vad som du vet nu, önskar du att du visste då du började som målvaktstränare? (inte inom teknik och nya sätt att spela) 

Bra fråga! De största lärdomarna har jag lärt mig i de tuffast motgångarna jag har upplevt i karriären. Att saker och ting tar tid och att det är viktigt att ge sig själv tid att växa in i rollen. Dessutom är varje nytt år en sorts omstart där nya situationer och erfarenheter skapas. Även om ett samarbete har varat över tid så möter du nya situationer så ge dig själv och din adept till tid för att växa inom det

 Om du fick ge ett tips på något som är bra att tänka på som målvaktstränare för. 

Jag har samma tips till alla tre. Var nyfiken och ställ frågor! Vi har så mycket att lära av varandra så var inte blyg, fråga! 

Barn? 

Ungdomar? 

Elitmålvakter? 

Vad tycker du en inhyrd målvaktstränare som tränar en hel förenings målvakter tex en gång i veckan ska fokusera på och tänka på? 

I en sån situation handlar det om att nå så många som möjligt och ge dem en så bred grund att stå på som möjligt. Din roll är att skapa en grund för föreningen att stå på som deras målvakter och målvaktstränare kan bygga vidare på. 

Om du är en förenings målvaktstränare och träffar målvakterna regelbundetvad ska du fokusera och tänka på då? Eller är det ingen skillnad enligt dig?

När du träffar målvakter mer regelbundet är det mycket enklare att jobba med detaljer. Här har man oftast tid till att ge mer och detaljrik information som ni kan bygga på. Så även om du kan jobba lika tematiskt över tid som en mv tränare som besöker en klubb lite då och då, så kan du fördjupa dig i detaljer med dina adepter.

Tidigare inlägg:

Niklas Persson

Stefan Ladhe

Andreas Eriksson 

Magnus Olsson

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar