måndag 8 februari 2021

Ha ett sfyte och var nogrann

 Jag tycker det är viktigt att när du har eller håller i en målvaktsträning, att det finns ett tydligt syfte med varje övning. Som målvakterna förstår. Att dom vet varför vi gör en viss övning och vad jag som målvaktstränare vill få ut av den och vill att dom ska lära sig eller nöta på.

Att jag inte lägger in för många moment, för att "maximera" övningen. Lägg istället fokus på att göra det som ska görs riktigt noggrant. Jag brukar försöka lägga in en eller kanske två förflyttningar innan det moment vi ska träna på, speciellt för yngre målvakter. Men inte för mycket, och heller inte fokusera på om dom missar en av dessa förflyttningar.

Men något jag märkt, och också tycker är att det viktigt att målvakterna vet vad vi ska träna på, och varför vi gör det. 

Sen har jag också med erfarenhet märkt att det är bättre göra få repitioner och många sets, så att målvakterna orkar göra rätt varje gång. Det är ju oftast teknikträning och inte fysträning jag vill bedriva.

Jag försöker också, även då det ska nötas till exempel förflyttningar att vi gör det i målet, en förflyttning i taget. Jag är inget fan av att ställa upp målvakter vid ena sargen och tex trycka på isen till andra sargen. Min erfarenhet säger att det blir mer tävling att komma fram först än att göra varje tryck noga.

Då, lägger jag hellre ut två puckar på isen, så får målvakterna trycka mellan dom. Ett tryck i taget, i lugnt tempo. Hitta rätt teknik, hitta balansen och att göra rätt. Vilket också ger mig som tränare chansen åka runt och ge feedback till målvakterna.

Då gäller det ju också att inte ha fler målvakter på isen, än jag hinner med att ge lite feedback vid varje övning.

Så mitt tips, hitta syftet med varje övning, få målvakterna att förstå syftet och hur dom ska utföra övningen. Ta det lugnt i tempo, gör färre reptitioner och se till att dom utförs rätt. Samt se till att målvakterna har roligt! 

Skapa inte löpandeband träningar.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar