lördag 3 april 2021

Intervju med Västerviks Daniel Marmenlind

 Jag skickade iväg litye frågor till Daniel Marmenlind, om val i hockeylivet och hur hans väg till att vara en av om inte den bästa målvakten i Hockeyallsvenskan säsongen 20/21. Hur hamnade han här, och vilka val har han gjort på vägen. En vettig och sansad ung man med bra reflektioner skulle det visa sig.

Om jag säger att du haft lite av en genombrottssäsong på seniornivå i år håller du med mig då? Vad tycker du själv att det beror på att det gått så bra just i år?

Ja, jag håller med delvis. Det har blivit som en "genombrottssäsong" bara för att jag nu spelar på en högre nivå än innan. Men jag tycker att jag hade ett jättebra år förra året med, men man är ju mindre utsatt för media i ettan än HA. Att det gått så bra beror på många års hårt jobb, och tålamod. Jag lärde mig ganska fort vad jag behövde för att ta nästa steg och jobbar för det varje dag.

Du var med i juniorlandslagen hela vägen från U16 till U20 och hade en väldigt bra junior karriär. Var steget från junior till senior större och svårare än du trodde det skulle vara? På vilket sätt i så fall?

Jag visste inte om det där och då, hur stort steget skulle vara. Men man kliver in i den riktiga världen som professionell spelare och det är ju såklart annorlunda är juniorhockeyn, Jag visste kanske inte hur jag behövde jobba mentalt, fysiskt, tekniskt mm. Vilken inställning man behöver för att utvecklas

Vad var det svåraste och största skillnaden och omställningen för dig som målvakt i steget mellan junior och senior?

Som målvakt rent matchmässigt var inte skillnaden så stor, jag gillade redan då seniorhockeyn bättre, i och med strukturen i spelet kan det vara enklare för målvakter.

Var du mentalt förberedd på att det skulle kunna bli tufft, samt hjälper klubbarna till att förbereda en på det?

Nej jag var väl inte helt förberedd på hur jag skulle ta emot motgångar och hantera dom, det var väl där det kanske blev fel. Det är en egenskap man måste ha för att överleva på professionell nivå. Nja, jag vet inte om klubbarna hjälper till, jag hade en bra målvaktstränare som hjälpte mig mycket dock, så det var skönt att ha.


 

Var det svårt att acceptera och blev du besviken då du hamnade i hockeyettan som din första riktiga seniorserie? Hade du förväntat dig och trott det var SHL som gällde?

Nej jag hade inte förväntat mig SHL, jag blev utlånad till allsvenskan och var inställd på det. Men när jag hamna i ettan så är det klart att jag blev besviken till en början, men accepterade det ändå relativt fort och tog tag i det som var viktigt.

Vad har du för tips för unga målvakter som spelar på elitnivå som juniorer. Hur kan man och tycker du man ska förbereda sig för seniorhockeyn?

Man behöver nog ta hjälp av folk som är duktiga. Så jag skulle tipsa om att se över de bitar som det mentala, det fysiska, och det tekniska såklart. Man behöver leva i nuet och göra upp en plan på hur man ska utvecklas, inte bara stirra blint på vilken serie man spelar i. Man ska fokusera på de bitar som är viktiga i nuet. Och det absolut viktigaste för mig var att ha tålamod och spela matcher. Varje ung målvakt behöver spela mycket matcher.

Med facit i handen och som målvakt. Hur skulle du rekommendera en målvakt att välja inför J18 och J20? Du valde Örebro en SHL klubbs hockeygymnasium. Var det ett bra val? Är träningen och förutsättningar utanför isen så mycket bättre att det överväger dom eventuella svårigheter att ta plats i SHL laget? Eller kan det vara smart att välja en mindre klubb med a-lag i hockeyettan och potentiellt ha lättare att ta plats i seniorlaget?


 

Jag valde inte Örebro som gymnasium, utan gick till Djurgården mitt första år. Så jag stannade i Stockholm. Men där funkade det inte för mig och jag flyttade sedan till Örebro. och med facit i hand så skulle Örebro varit mitt förstahands val till och börja med. Jag är supernöjd med min tid där. Jag ångrar ingenting med det valet. Men jag förstår din fråga, många gånger kan det helt klart vara bättre att välja en mindre förening om de förutsättningar man behöver ´finns där, helt klart. Samma sak geografiskt, man behöver inte flytta långt bort från hemmet för att det är coolt, ofta finns det bästa alternativet nära.

En annan aspekt att välja hockeygymnasium är ju vart i landet det ligger. Var det ett självklart val flytta ifrån Stockholm för hockeyn och gymnasium i Örebro?

Jag fick bra stöd av Örebro i form av duktiga lärare på gymnasiet, en bra målvaktstränare som verkligen brydde sig om mitt välmående. Så för mig gick det väldigt bra att flytta hemifrån. Men jag känner personer som det gick bra mycket tuffare för, och som kanske inte var helt redo för det ansvaret, vilket är helt förståeligt. Det är inte lätt som 16 åring att bo själv, gå i skolan och även prestera på hockeyplan. Det är nog en stor mognadsfråga också, och är väldigt annorlunda från person till person.

Du har ju spelat i ganska många olika föreningar dom senaste säsongerna. Har det varit övervägande positivt eller negativt för din utveckling tror du?

Det har nog varit både negativt och positivt. Man har fått träffat mycket folk och sett olika föreningar, hur det funkar. Men det är klart att tryggheten man har av att vara i en klubb under en längre tid är bra för en ens utveckling, speciellt som ung spelare.

 Daniel EliteProspect sida 

Intervju med daniel för Hockeysverige.se 

Jag vill tacka Daniel som tog sig tid att svara på mina frågor, och önska honom lycka till i semifinalerna i hockeyallsvenskan.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar