onsdag 16 februari 2011

Blandade intryck från derbyt

Derby igår!

2-1 till mitt Djurgården på straffar, 2 enkla 1 ska jag säga... Nej nu skojade jag! :-)

Ingen vidare match, men det den saknade i kvalite hade den i spänning, kämpa och tempo. Även om lagen inte alltid klarade av tempot.

Läser i aftonbladet idag att AIK hade kartlagt Mark Owuya in i minsta detalj och skulle få honom ur balans. Något Patrik Blomdahl försökte med. Lyckades väl sådär va. Mark va återigen bra och räddade två poäng till Djurgården. Kompensationsutvisning som Marcus Krüger fick i bytet efteråt då han enligt domare Andersson tacklar Viktor Fasth var en av dom sämsta jag sett.

Läser vidare att AIK rasar mot straffavgörandet som är som ett lotteri, lite lustigt att just Viktor Ahlström som missade en straff tycker det är lotteri. Han var en av spelarna som svarade då jag gjorde min undersökning om spelare och ledare tycker straffar är lotteri.

Då lät det så här:

Jag tycker inte det är ett lotteri utan vi utespelare måste bli bättre på att träna straffar gäller målvakter också

Jag antar det är svårare stå för det uttalandet då man just missat en straff själv...

Jag tycker ju som jag sagt tidigare inte alls straffar är något lotteri eller oärligt sätt att vinna en extrapoäng på. Kika på Skelefteå som vunnit sju extra poäng på straffar, ska det vara tur och lotteri då? Nej inte det minsta dom har Mikko Lehtonen, David Rundblad och Joakim Lindström som sätter en jävla massa straffar och Hadelöv/Eriksson som spika igen där bak. Kika på Djurgårdens straffar igår, tur? Nej mer otur dom inte satte alla tre då Mika Zibanejad sköt sin i ribban...

Så Mark Owuya kommer upp stort igen och räddar poäng åt Djurgården, denna gång vann han också duellen mot en av elitseriens bästa målvakter Viktor Fasth, som enligt dom flesta experter och supporters ska vara ljusår bättre än Mark. Detta trots att Mark har bättre statistik än Viktor både i räddningsprocent och insläppta per match...

Jag tycker Mark va grym igår! Visst ibland ser det farligt ut och känslan är att Mark inte riktigt vet vad han gör, men han räddar pucken och det ser likadant ut i varje match så antagligen har han full koll!

Slutligen tycker jag ju det var ett rättvist resultat, matchen var jämn och slutade 1-1, Djurgården var bättre i straffläggningen och vann den med 2-1. Så Djurgården får två välförtjänta poäng och AIK får nöja sig med en.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Anne Louise Fallqvist16 februari 2011 kl. 16:57

    Lika intressant varje dag att läsa vad du skriver Niklas.

    SvaraRadera
  2. Tack Anne Louise, det var snällt sagt och det värmer! :-)

    SvaraRadera