onsdag 24 augusti 2011

Intervju om att spela utomlands med Oscar Dansk

Idag får vi ta del av Oscar Dansks tankar kring hans hockeyspelande i USA.

I vilket/vilka land har du tränat och spelat hockey?

Jag spelade i Minnesota i USA, på en skola som heter Shattuck St. Mary's i tre år.

Hur kom det sig att du provade på hockey utomlands?

Anledningen till att jag åkte över för att spela på andra sidan går egentligen långt tillbaka. Jag och min familj har varit genom åren i Kanada och USA på hockeyskolor på sommaren väldigt mycket. Vilket ledde till att min storebror åkte över till Kanada ett år. Det ena gick till det andra och vi fick kontakt med Shattuck, där det var meningen att jag bara skulle stanna i ett år fast jag gillade det så mycket att jag blev kvar. Vi tog ett år i taget.

Vad upplever du var största skillnaden på isen för dig som målvakt?

Största skillnaden var och är väll fortfarande för mig är att själva spelet i Nordamerika är mer resolut och rakt på. Det är inte like mycket passa fram och tillbaka, och dribbla lika mycket. Så att allt blir lite intensivare, vilket också kanske beror på att det är mindre rink.

Var det några skillnader på sidan av isen?

För mig så tycker jag att det var en hel del och stora skillnader utanför isen, men det beror ju väldigt mycket på att dem har en annan kultur och sätt att ta sig tillväga. Vilket jag personligen gillade extremt mycket, och är en stor anledning till att jag stannade där under en längre tid.

Upplevde du att det var skillnad på inställningen till hockeyn?

På några vis var det en annan inställning till hockeyn, men även det har också med att göra att dem har en annan kultur där borta. Sen beror det just också på vilken nivå och ambition man har, precis som överallt annars. Men instinkten att tävla var det ingen brist på.

Var det annan energi på träningar än du var van vid hemma?

Våra lag träningar var väldigt fulla av energi. Sen var det ju en internatskola som jag gick på och många av oss, bodde, gick i skolan, och spelade hockey tillsammans vilket gjorde att vi stod väldigt nära varandra som resulterade i väldigt roliga träningar med bra energi. Just där jag spelade och levde så var det väldigt speciellt på det viset, så jag kan bara tala för mig själv. Men från vad jag har vet så är det väldigt hög energi på träningar i alla andra ställen. Återigen så beror också det på vart man spelar.

Bodde du i landet också? Hurvar det att bo i ett annat land än Sverige? Vad var dom stora skillnaderna?

Skolan jag gick på var som sagt en internatskola, och jag bodde på internatet i en korridor. Allting var så väl strukturerat och genom tänkt så att det blev tillslut som ett hem till mig. Ett av åren så hade jag ett eget rum, de andra två åren så bodde jag med en rumskompis som är en väldigt bra kompis till mig. Jag älskade att bo och leva där och ångrar inte en minut av det, jag har fortfarande mina bästa kompisar där borta. Sen eftersom att det var en internatskola så är det en annan känsla runt allt tror jag till skillnad från att jag skulle vara på ett annat ställe.

Vad skulle du rekomendera folk att tänka extra på och vara förberedda på om dom ska utomlands och bo och spela hockey?

Jag tror att det är viktigt att hitta ett bra ställe, i alla fall om du ska åka över som 13-åring som jag gjorde. Där du tror att du kommer känna dig säker och har en bra känsla.. Men oftast det brukar lösa sig för att folk i både Kanada och USA är så bra på att ta hand om människor så det löser sig. Åker man över när man är äldre så brukar lag och ställe oftast lösas av en agent eller rådgivare av något slag.

Hur tycker du träningen skiljer sig från landet du tränade i till Sverige? Vad var bättre och vad var sämre?

Dem har väll en annan träningsfilosofi i USA än i Sverige.. Just på isen kan jag inte sätta tummen på några speciella skillnader, men på fysdelen så var det inte lika mycket löpning och kondition som vi kanske har i Sverige. Mer vikter osv.. Så bättre och sämre beror nog på vilken sorts spelare man är och var man spelar. Men för mig så märkte jag att jag låg efter i konditionen när jag kom hem.

Skulle du rekomendera killar och tjejer att prova på hockey utomlands? Varför i så fall?

Med min upplevelse i bagaget skulle jag verkligen rekomendera att åka över. Sen behöver man inte vara där like länge som jag men att åka och prova några sommar hockey skolor i USA eller Kanada om man inte har gjort det och har den möjligheten så skulle jag verkligen göra det. Så man får se hur och lära sig hur det går till där. Jag har lärt mig otroligt mycket som både hockeyspelare och person under min tid där.

Vill tacka Oscar som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar