onsdag 24 augusti 2011

Intervju om att spela utomlands med Benjamin Sakaria

Dom flesta som jag fått kontakt med har ju spelat i USA eller Canada. Men jag fick även svar på mina frågor av Benjamin Sakaria som spelat hockey i Danmark.

Här kommer Benjamins tankar och upplevelser.

I vilket/vilka land har du tränat och spelat hockey?

Jag har spelat hockey i Danmark i klubben i Rungsted Ik. Jag har spelat där ungefär 5-6 säsonger.

Hur kom det sig att du provade på hockey utomlands?

Min mamma och pappa hade bestämt sig för att bosätta sig där eftersom min pappa är dansk. Jag har bott där sedan jag var 5-6 år ungefär tills jag var ca.12

Vad upplever du var största skillnaden på isen för dig som målvakt?

Jag hade ju inte spelat hockey i Sverige innan, jag började spela hockey i Danmark. Men nu när jag har spelat i Sverige i ca.2,5 säsonger känner jag på en gång att tempot är mycket högre här än det är i Danmark.

Var det några skillnader på sidan av isen?

Ja, det är alltid skillnader oavsett vilket land man kommer till. Men dom stora skillnaderna var väl att hockeyn inte alls är en lika stor sport som det är här i Sverige. I Danmark är det mer fotbollen som är "huvudsporten" där.

Upplevde du att det var skillnad på inställningen till hockeyn?

Ja, defenitivt. Det känns inte alls lika seriöst, men det tror jag nog beror på att sporten är mycket mindre.

Var det annan energi på träningar än du var van vid hemma?

Ja, det känner jag ju nu. Det var mycket långsammare där än vad det är här, det kände jag på en gång när jag kom till Sverige för att spela hockey, att tempot var en stor omställning.

Bodde du i landet också? Hurvar det att bo i ett annat land än Sverige? Vad var dom stora skillnaderna?

Jag bodde i Danmark under hela tiden jag spelade hockey där. Jag skulle väl säga att det inte är några direkt stora skillnader, det är nog mest kulturen osv. som är dom stora skillnaderna.

Vad skulle du rekomendera folk att tänka extra på och vara förberedda på om dom ska utomlands och bo och spela hockey?

Jag skulle nog rekommendera att man tänker på om man vill satsa hårt på hockeyn eller om man mer vill spela hockey för att liksom bara hålla igång, eller mer som "korpen". Om man t.ex vill satsa fullt ut på hockey tycker jag inte att man borde flytta till Danmark och börja spela hockey där, eftersom att sporten är mycket mindre och den inte är lika seriös som i andra länder t.ex. Sverige, Canada osv.

Hur tycker du träningen skiljer sig från landet du tränade i till Sverige? Vad var bättre och vad var sämre?

Träningarna är i ett lägre tempo än i Sverige, det känns bestämt. Det som var bra var väl om man är mindre och vill prova på hockey då är det inte helt seriöst om man kanske precis har börjat och bara vill testa på. Det som var sämre var väl att när man blir äldre blir det inte mycket mer seriösare och det tycker jag väl inte var så där jättebra om man verkligen vill satsa på hockeyn.

Skulle du rekomendera killar och tjejer att prova på hockey utomlands? Varför i så fall?

Ja, verkligen! Jag tycker inte att man ska vara rädd för att prova på något nytt, man kanske tycker att det är mycket bättre än hemma i Sverige. Om man inte tycker så, då kan man ju altid bestämma sig för att flytta tillbaka till Sverige och spela hockey där.

Tackar Benjamin som berättat om sin hockeyupplevelse i Danmark.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar