fredag 30 mars 2012

Intervjuserie om hur det började med Markus Svensson

Idag fortsätter jag min lilla intervjuserie om hur det började. Idag med AIK:s Markus Svensson.

Håll till godo:

När började du med hockey?

Jag var runt 9 år när jag började med hockey.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Spelade fotboll och lite innebandy med skollag.

När började du satsa på enbart hockey?

Jag tyckte alltid att hockeyn var roligast, men när jag var runt 14 så var det enbart hockey som gällde.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Hockeyn var det roligaste jag visste. Samlade mycket målvaktshockeybilder och läste alla hockeytidningar. =)

När började elitsatsningen?

Det där beror på hur man definierar elitsatsning. Var alltid på is så mycket jag kunde under min uppväxt. Dels för att jag ville bli bättre, men framförallt för att jag tyckte att det var så roligt! Sen har jag alltid haft olika mål. Spela i tv pucken var ett, som jag tyvärr inte fick göra. Spela i Kalmars a-lag var ett annat som jag fick göra.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Absolut, spelade mycket landhockey på rasterna i skolan och även på gatan hemma och i källaren.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag började stå i mål ganska direkt. Jag tyckte att det verkade så häftigt. Och innan vi hade målvakter stod jag mest kvar vid egna målet och försvarade så de tänkte väl att det var lika bra att ställa mig i mål.. =)

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Mina föräldrar var uppmuntrande och lät mig pröva det jag ville. De ställde upp oerhört mycket med att anpassa måltider, skjutsa till träningar och bortamatcher.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Nej de hade inga resultatorienterade krav alls. De var mest glada över att jag hade ett så starkt intresse och att jag fick göra det jag ville.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Jag ville väldigt mycket vara målvakt så de var nog mest glada att jag fick vara målvakt. =) Sen var de kanske lite oroliga när jag var med de som var lite äldre och tränade eftersom de sköt lite hårdare och var lite starkare =).

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

Jag tycker att det absolut viktigaste är att man har roligt med sin idrott! Om det inte är roligt är det inte värt att göra (undantaget är skolan) =). Jag tror inte på gemensamma regler för alla, däremot kan det väl vara fördelaktigt att hålla på med olika idrotter för att utveckla bollkänsla osv. Men jag tycker att man ska lyssna på sig själv och göra det man själv vill när det kommer till idrott.

Hoppas att svaren blir användbara!
mvh
Markus


Håller ju med om Markus undantag, skolan!

Tackar Markus som tog sig tid att svara på frågorna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar