lördag 31 mars 2012

Intervjuserie om hur det började med Mark Owuya

Då kör vi vidare serien hur det startade. Idag med Mark Owuya.

När började du med hockey?

8-9 år gammal.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Fotboll och hockey, "bandy" på rasterna i skolan dagligen.

När började du satsa på enbart hockey?

Jag slutade spela fotboll runt 14 tror jag.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Att jag skulle spela i NHL och vara bäst.

När började elitsatsningen? 

2 år efter att jag började spela.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

"Bandy" på rasterna och hemma i mitt rum, fotboll organiserat, basket ibland.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag började spela för att jag ville stå i mål, men vi fick alternera i två år innan vi hade två fasta målvakter.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Min mor ville att jag spelade annat helst, tex. fotboll, eftersom hockey var och är extremt dyrt. Inte för att hon hade nått emot hockey, men för att hon helt enkelt inte hade råd. Det är därför jag fick vänta två år innan jag tillslut fick börja.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Ja det är klart. Har man väl spenderat pengar så förväntar de ju sig självklart att man ska prestera.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Negativt pga den ekonomiska biten igen. Jag tror det är därför min bror fick nöja sig med att vara back.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt? 

Jag spelade en del ute vilket var otroligt kul. Vad som är bäst vet jag dock inte.
Annars gjorde nog misstaget att inte hålla på med fler idrotter. Det är otroligt utvecklande att göra fler saker. Och kul.


Man fokuserar alltid bara på en idrott. Man kan ju ändå hålla på med fler.
Det enda råd jag kan ge är att alltid jobba hårt och vara målmedveten.

Nu är det dags för min pregame nap faktiskt, viktigaste matchen på sässen ikväll! :)


Sov gott och spika igen ikväll!
Dagen efter fick jag detta svar.

55 save shutout...

Snyggt!!! Fan vad bra! :-D

Det kan ha varit den sjukaste matchen jag varit med om haha

Länk till en artikel om matchen där Mark måste varit hyfsat het. ;-)

Här är första gången vi hör om en aspekt som jag tror får en hel del barn att sluta med hockeyn eller inte kunna satsa fullt ut. Den ekonomiska. För i ärlighetens namn, så är hockey en väldigt dyr sport. Men det får nog bli ett eget inlägg.

Bra råd ger Mark jobba hårt och vara målmedveten och se varty det tagit honom. Rätt långt! För jobbat hårt och varitmålmedveten är ju något som stämmer bra på Mark.

Tackar Mark som tog sig tid!

Marks svar då jag tackade honom för att han tog sig tid...

Inga problem, tack själv. Alltid kul att svara på frågor som skiljer sig från de vanliga man får hela tiden.

Med andra ord, jag och min blogg är unik. ;-) he he he

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar