tisdag 5 juni 2012

Frågelåda!

Frågelåda!

Jag har tillsammans med personligetränaren Alexander Eriksson fått till en frågelåda för er. Fördelen med just Alexander är att han också är målvaktstränare och har extra bra koll på just målvaktsfysen!

Tanken är att ni ska kunna ställa era frågor kring sommaträning, styrketräning ja allt som för försäsongen till Alexander och så kommer Alexander svara på frågorna och jag publicera svaren i bloggen.

Så vad funderar du kring gällande försäsongsträning? Det kan ju röra alla ämnen, bästa konditionsträningen, hur tränar jag explosivt, bra övningar för bålen. Eller vad ni nu undrar över.

Så ställ era frågor som kommentarer här i inlägget. Eller maila dom till mvtraning@gmail.com så ser jag till att dom kommer till Alexander och han svarar på dom!

Vi hörs!

Nu är frågelådan avslutad och svaren kommer snart publiceras i ett eget inlägg!!

12 kommentarer:

  1. Vid vilken ålder skall man börja träna med vikter ??
    Övningstips på smidighet/rörlighet av nedre delen av kroppen..
    Styrketips för rygg/bål

    SvaraRadera
  2. En till fråga..

    När skall man börja med försäsongsträning istället för andra idrotter??

    SvaraRadera
  3. Ytterligare en fråga :))

    Tips på "lätta" kordinationsövningar



    /Lars

    SvaraRadera
  4. Tycker du det är bra att springa tex 1 mil. Om man nu är hockeyspelare så borde väl intervaller va bättre. 30 sekunders hårt arbete och sen ca 1 min vila. Är inte det ett bättre träningsätt än att springa långt i lågt tempo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart bättre!

      Finns något som heter HIT intervaller. Det innebär att du kör uppför en backe. Tiden det tar uppför backen dubblar du sedan i vila. Kör sedan 6-10 gånger

      // Carl Jäderberg

      Radera
  5. Vad kan man köra för övningar om man vill träna upp rörligheten samt vigheten?

    SvaraRadera
  6. En Målvakt gör ca. 120.000-160.000 butterfly's per säsong. Spelstilen och därmed påfrestningarna har alltså ändrats markant De senaste 8-10 åren. Vilken typ av träning skonar målvakts knän off season men ser till att ge både "hjärta lungor" och styrka. Vi vill att våra unga målvakter ska kunna spela länge och må bra istället för att halta runt vid 30 års åldern bara för att okunniga tränare kört "old school" fys år efter år trots målvakternas markanta utveckling i stil?!

    SvaraRadera
  7. Har varje sommar skadat mig på ett eller annat sätt som gjort att jag inte kunnat springa. Man vill ju så klart behålla konditionen på något sätt men samtidigt att det är bra för oss målvakter. Vad är bäst att köra för slags kondition då? cirkelträning, cykel, simning?

    Kan du ge exempel på några cykelpass?

    SvaraRadera
  8. Vad tror du om detta upplägget, intervallet två ggr i veckan , ben på gymmet två ggr i veckan. Sedan avsluta med bål/överkropp efter alla pass men Ett av dem är de mer träning med egna kroppen, typ skottkarra och liknande. Detta gör jag med laget, 16 år gammal. Bör jag lägga in en egen löp träning under helgen?

    Jag har alltid varit långsam och ospanstig, har du nåt bra sätt att förbättra detta?

    SvaraRadera
  9. Vad är de viktigaste en målvakt ska rikta in sig på innom fys? Och konditions pass vad är bäst för en målvakt? Utespelarna kör ju 30-40 sekunders byten och kanske är intervall bäst träning för de? En målvakt kör 60 minuter, Behövs styrka i överkropp (bröst,armar) lika mycket för en målvakt? Är det inte bättre att vara så flexibel och rörlig där med mer benstyrka och styrka i bål?

    SvaraRadera
  10. Kan man bli helt återställd efter en korsbandsrekonstruktion?
    Vad bör man tänka på? Känns som att jag tappat massor av muskler i benen men läkaren som opererat tyckte inte det var så farligt.
    Mitt mål är att kunna spela igen!

    SvaraRadera