onsdag 10 oktober 2012

Intervjuserie Division1 hockey med Piteås Oskar Sehlstedt

Idag fortsätter jag intervjuserien med Piteås Oskar Sehlstedt.

Du spelar Div1 hockey i Piteå. Efter att ha spelat alla junior år med Skellefteå. På vilket sätt skiljer sig hockeyn i J20 med A-lagshockey i DIv1?

Man märker att det är en annan typ av spel i division 1 jämfört med j20, det är rakare spel och blir lite mera skott utifrån. När jag spelade i j20 så var det mycket mera krusiduller. Jag personligen uppskattar spelet i division 1 mera.

Vilka skillnader märker du som målvakt av mest?

Det är farten och som jag sa i tidigare fråga så blir det mer skott utifrån på a-lagsnivå. Sen blir det också lite tightare framför målet och jag upplever att det ofta är mer trafik framför mål i division 1.

Mikaela Gabrielson div1hockey.se


Är det skillnad för dig som målvakt/spelare att spela i Piteå mot att spela i en storklubb som Skellefteå?

Näe jag tycker väl inte det är några större skillnader. Båda klubbarna är storsatsande och det mesta sköts på ett professionellt sätt. Dock så är det stor skillnad när man kommer till publiken på matcherna. När man spelade i j20 så var det liksom 60-70 personer på matcherna medans nu i divison 1 så brukar det iaf vara mellan 300-500 och möter man exempelvis Björklöven borta så är det runt 2000.

Hur gick tankarna då du lämnade Skellefteå för Piteå? Var det ett enkelt val att välja just Piteå?

Det var ganska enkelt faktiskt, pratade igenom lite olika alternativ med agenten och vi kom överens om att Piteå var bästa alternativet. Jag spelade ett par matcher för 2 säsonger sedan med Piteå och var ju utlånad hit större delen av förra året och trivdes bra med både laget och tränare redan från första matchen så det gjorde valet ännu lättare.

Mikaela Gabrielson div1hockey.se


Hade du fler val än Piteå inför den här säsongen och vad gjorde att du valde just Piteå?

Det fanns några allsvenska klubbar som visade intresse men jag kände att det var bättre för min utveckling att få spela mycket matcher i division 1 jämfört med att få stå några enstaka matcher i allsvenskan ifall det hade blivit något där.

Vad är ditt personliga mål för den här säsongen?

Mitt personliga mål är att stå varenda match och hitta samma form som i allettan ifjol redan från början.

Vilka mål har du för kommande säsonger?

Det blir att ta en plats i allsvenskan och kunna få förstaspaden där och sen så småningom ta mig upp till elitserien.

Har ni mv-tränare i Piteå. Om ni har hur ofta jobbar du med honom?

Ja det har vi. Började jobba med Nicklas under förra säsongen och har han att tacka mycket för uppryckningen i allettan ifjol från den ganska dåliga insatsen under grundserien. Dock så var det bara någon enstaka gång i vecka eftersom han körde med j20 också och till den här säsongen så bestämdes det att han skulle vara större delen av tiden med a laget. Så nu är han och kör med mig och Nybba (Marcus Nyberg) nästan alla dagar vi har träning. Eftersom han jobbar också så har han inte möjlighet att vara där jämt.

Mikaela Gabrielson div1hockey.se


Du har enligt statistiken gjort en J20 landskamp. Hur känner du att du ligger till för att få göra fler denna säsong? Hade chansen till landslagsspel något med ditt klubbval att göra?

Eftersom jag är förstaårssenior nu så kan jag inte spela mer med juniorlandslaget. Jag har full fokus på att spela så bra som möjligt i Piteå och sen vet man aldrig vad som händer längre fram. Självklart hoppas jag att få spela med Tre kronor i framtiden och få dra på mig landslagströjan igen!

Skulle du rekomendera unga målvakter välja en förstaspade i Div1 framför en andraspade i Allsvenskan?

Det skulle jag absolut rekomendera. Man utvecklas genom att spela matcher och inte av att stå i båset. Så att få stå kanske 20-25 matcher i divison 1 jämfört med kanske 10 i allsvenskan så är jag nästan säker på att man utvecklas mer i division 1. Det finns otroligt många bra spelare även på division 1 nivå. Det är klart att det säkert känns häftigt att få spela i allsvenskan men jag tror det är viktigt att inte ha bråttom utan ta nått år eller så i division 1 först och sen ta steget upp i allsvenskan. Viktor Fasth spelade väldigt många säsonger i division 1 innan han gick upp i allsvenskan och nu är han i NHL så det visar ju att man inte behöver ha bråttom utan att man kan ta ett par säsonger i division 1 och ändå ta sig till toppen.

Hur ser dom ekonomiska förutsättningarna ut i Piteå? Har ni löner? Hur reser och bor ni vid bortamatcherna? Får ni all utrustning betald?

Piteå har bra ekonomi och alla i laget har någon form av lön, men hur mycket varierar nog från spelare till spelare. Vi åker buss till bortamatcherna och när det är dubbelmöten så vi måste sova över så är det på hotell. Piteå står för all utrustning till både utespelare och målvakter.

Lite lätt pinsamt jag inte hade koll på att Oskar var förstaårs senior. Inte ok! Men Oskar precis som Gurra igår och jag själv tycker och tror på att spela matcher i Div1 framför att vara bänkad i Allsvenskan. Som sagt spela matcher utvecklar oss målvakter som emst. Eller ja, er målvakter. Min utvecklingskurva har stått still väldigt länge. Men så var det ju väldigt länge sedan jag spelade match också.

Tackar Oskar som tog sig tid svara!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar