tisdag 9 oktober 2012

Intervjuserie Division1 hockey med Nackas Gustav Griborn

Jag har ju skrivit förr om att jag tycker Division1 kan vara en riktigt bra serie att inleda sin seniorkarriär i. Eller en bra serie att spela i som senior för att få spela mycket matcher, utvecklas och få ögon på sig för att kunna gå vidare. Just matcher är ju viktigt för dig som målvakt. Det är ju då du utvecklas som mest och kan prova på dom tekniker du nöter på träningar.

För att belysa det här lite och få höra hur det faktiskt är att spela Div1 så har jag skickat ut frågor till några unga målvakter som spelar i just Div1. Först ut är Gustav Griborn som spelar i Nacka HK. Gustav är ju en målvakt och person jag känner rätt väl då han varit hos oss på SHI en hel del både som elev och som ledare. Ja sen känner jag ju hans pappa lite, som jag själv hade som målvaktstränare och kollega på SHI Thomas Magnusson.

Du spelar Div1 hockey i Nacka. Efter att ha spelat Junior hockey i Nacka och i Trångsund. På vilket sätt skiljer sig hockeyn i J20 med A-lagshockey i Div1?

Största skillnaden är nog att det sker mycket mer misstag i juniorhockeyn. När en spelare har kontroll över pucken i A-lagshockeyn ger han inte bort den lika lätt som en junior. Det är också mer uppstyrt i A-laget än i juniorerna.

Vilka skillnader märker du som målvakt av mest?

Det jag märkte mest när jag kom upp förra året var att det gick fortare men det vänjer man sig vid rätt så snabbt. Sen är det mer kontrollerat i uppspelsfaserna och mer styrspel samt uppstyrt i presspelet än i juniorerna. På träningarna märker man så klart också att det är fler som kan skjuta ordentligt där de vill. På övningar där de får åka in utan press och sikta in sig från blå och skjuta i slottet är det helt klart fler som hänger puckarna på rätt ställe.

När du lämnade Trångsund vad var det som fick dig välja just Nacka? När bytte du från Trångsund till Nacka?

Jag var först i Huddinge i pojkhockeyn sen blev det en säsong i Trångsund där jag inte fick spela mycket alls som förstaårs J18-spelare då vi hade alldeles för många målvakter i både junior- och seniorlagen. J18 åkte ut ur Elit och Nacka gick upp så det kändes som ett bra alternativ att få spela i högsta serien. Den säsongen i Nacka gick bra för mig personligen då jag fick spela mycket med mycket skott (snitt på 38 skott/match eller något sånt) vilket gjorde att jag fick in ett lugn och en glädje kring matcherna. Vi tog oss till Allsvenskan med laget så det var riktigt utvecklande och roligt att spela den säsongen och vi var nära att ta oss till slutspel också.



Hur gick tankarna då du lämnade Trångsund för Nacka? Var det ett enkelt val att välja just Nacka?

Det passade som sagt bra att gå till Nacka som gick upp till J18 Elit och det kändes väl lite som en utmaning att visa att jag skulle spela på högsta nivån för min ålder vilket jag knappt fick året innan i Trångsund och när jag inte fick plats i Huddinges J18.

Hade du fler val än Nacka När du gjorde valet? Har du haft erbjudanden om att lämna Nacka under tiden där?

Nej jag hade inga erbjudanden då vilket inte är så konstigt med tanke på hur lite jag spelade året innan. I år hade jag kunnat gå till lag i J20 Superelit men jag kände att jag har en trygghet i Nacka där jag får möjlighet att spela i division 1 som en hel del går till efter J20. Jag tyckte då att det vore bättre att stanna kvar och få mer rutin av seniorspel.



Vad är ditt personliga mål för den här säsongen?

Först och främst att hjälpa laget att ta poäng och ta oss till Allettan. Sen vill jag spela mycket matcher och höja min lägstanivå. Därför har jag lagt mer fokus på att köra mer målvaktsspecifik fys så att jag ska kunna orka prestera.

Vilka mål har du för kommande säsonger?

Jag jobbar på för att ta mig vidare och kunna leva på att spela hockey. I stockholmsserien finns det ju inte så mycket pengar men jag är fortfarande ung så jag hoppas kunna klättra uppåt genom serierna. Sen får man se om andra länder kan locka också, exempelvis USA om man vill ta upp studierna.

Har ni mv-tränare i Nacka. Om ni har hur ofta jobbar du med honom?

Ja, Magnus Eriksson kör en gång i veckan med målvakter födda 99 och uppåt sen är jag målvaktstränare själv för killarna födda 00-02. Jag brukar vara med lite extra och visa ibland med de yngre för att få mer is och nöta smådetaljer.

Skulle du rekomendera unga målvakter välja en förstaspade i Div1 framför en andraspade i Allsvenskan?

Det kan vara både och. Det beror på hur situationen ser ut i de olika klubbarna. I allsvenskan kan man ju ofta få betalt så att man kan leva på hockeyn och satsa fullt ut vilket är svårt i division 1 där det kräver ett jobb vid sidan av hockeyn. Samtidigt är matcherna det som utvecklar ens spel så det beror som sagt på situationen.

Hur ser dom ekonomiska förutsättningarna ut i Nacka? Har ni löner? Hur reser och bor ni vid bortamatcherna? FÅr ni all utrustning betald?

Nacka har, precis som flera klubbar i Stockholmsserien, inte en särskilt bra ekonomi. Ingen i laget får betalt men vi får i stort sett hela utrustningen (utespelarna betalar en liten del av klubborna) då klubben har ett avtal med Reebok och Hagsätra. I division 1 D är det bara bortamatcherna mot Visby som vi behöver övernatta och där har Nacka de senaste åren bott på vandrarhem. Eftersom klubben inte har några ekonomiska resurser är man alltså tvungen att arbeta vid sidan av men det är inga utgifter för oss målvakter iaf då klubborna är billigare :)smile

Du har ju en målvaktstränare som pappa i Thomas Magnusson. Har det bara varit fördelar för dig som målvakt? Eller finnsd et saker som varit jobbiga?

För mig har det bara varit positivt med att ha pappa där med hans kunskap. Det började ju med att jag sprang omkring och tittade på träningarna på hovet där jag ville bli som Tommy och Tellan. Sen när jag spelade i Huddinge hjälpte han till mycket på träningar utan att vara inblandad något ordentligt i laget vilket var skönt. Jag har ju lärt mig oerhört mycket tack vare all tid på SHI under hela uppväxten. Nu är det mer att vi pratar i bilen om matcher och sen är det mycket diskussioner kring målvaktsspel i allmänhet och inte bara mig själv så det blir mycket målvaktsnörderi :)smile

Inte alla som kan spola upp garageuppfarten och få MV-träning av världsklass!

Jag kan både gå i god för och intyga att det blir en del målvaktsnörderi i familjen Magnusson/Griborn. Då jag haft diskussioner med både pappa Thomas och Gurra! Mycket trevliga och kunniga så alltid en fröjd att snacka målvaktsspel med dom.

Gurra är ju också en av dom största tävlingsmänniskor jag träffat! Många är gångerna han blivit lack vid olika tävlingar på våra camper. Fast det har blivit bättre med åren. ;-)

Tackar Gurra som tog sig tid svara på frågorna!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar