lördag 13 oktober 2012

Intervjuserie Division1 hockey med Borås Andro Michel

Idag fortsätter jag min intervjuserie med unga Div1 målvakter med Borås Andro Michel. En målvakt jag själv haft på SHI för några år sedan. Då en hårt arbetande duktig målvakt. Någon jag inte tror ändrats ett dugg.

Du är ny i Borås inför denna säsong. Varför blev det just Borås? Hade du fler alternativ att välja på?

De va flera faktorer som spelade in i de valet.De fanns intressse från utlandet men jag kände att Borås skulle passa mig bättre. Dels för att Borås skulle ha ett allsvenskt upplägg. Det vill säga träna på förmiddagar och en seriös ton i det hela arragemanget. Dels för att de är en utvecklande liga att spela i. Sen så har vi mr Sandberg som målistränare. De vägde också in.

Du har ju varit i Färjestad, Karlskoga, Örebro i Elitserien och Allsvenskan. Vad skulle du säga är största skillnaden för dig som målvakt att nu spela i Div1?

Skillnaden i det stora hela är att de dyker upp andra situationer i div 1. Det är inte lika strikt spel som i ovan nämnda serier. De gäller att va på tårna hela tiden, våga spela aggresvit när du kan. Det är farligt att bli för passiv.

Kändes det personligen som ett bakslag i din karriär att kliva ned i Div1? Eller kändes det bra?

Jag vill spela så högt upp som möjligt. Men för att göra så att man har dom bästa förutsättningarna för att lyckas vill jag ha rikligt med matchrutin. Du kan träna hur matchlikt på träningar som helst men det är fortfarande en annan sak när domaren släpper pucken.

Du som spelat i dom tre högsta serierna och tränat med lag i alla serierna. Skulle du rekomendera en ung målvakt att välja Div1 och vara förstamålvakt eller Allsvenskan som andra målvakt? Rent generellt. Vad tror/tycker du utvecklar mest.

Jag skulle absolut rekomendera spel i div 1. Gör du det bra i div 1 är det en språngbräda vidare. Så va det för mig när jag va 18 och spelade med skåre bk i div 1. Vi gick bra det året och året efter fick jag och flera av mina lagkamrater chansen i allsvenskan året efter. Spela matcher är så otroligt utvecklande, så om du kan försök spela så mycket som möjligt.

Vad blir dom största skillnaderna utanför och på isen att spela i Div1 mot Allsvenskan eller Elitserien?

Största skillnaden är egentligen den ekonomiska biten. Då nästan ingen jobbar vid sidan av hockeyn i allsvenskan och elitserien. Det är ju lite annorlunda i div 1 då många klubbar inte har ekonomi till att betala tillräckligt för att man ska klara sig.

Vad är ditt personliga mål denna säsong?

Mina mål för säsongen är att hjälpa Borås att vinna matcher och att spela så mycket som möjligt. Det är just matcher och fokuset på att spela bra varje kväll som jag vill ha. Se på Gustaf Wesslau, han har fokuset varje kväll!

Vad har du för mål för kommande säsonger och din karriär?

Mina framtida mål håller jag lite för mig själv, men jag har en plan för hur de ska se ut och vad jag behöver göra för att nå dit. Vad behöver jag göra idag för att jag ska nå framgång om 1 år. Det handlar om att få goda vanor och följa dom. Men kortfattat vill jag spela med och mot dom bästa spelarna.

Hade målvaktstränare Sandberg något att göra med att du valde Borås?

Ja absolut hade Sandberg de. Det va han som först kontaktade mig med intresset från Borås. Vi hade ett bra snack första gången vi pratade. Vi ser på målvaktsspel på samma sätt vilket känns riktigt bra. Han är med på varje hemmamatch och filmar så vi kan gå igenom matchen dagen efter. Plus 2 träningar i veckan där vi kan jobba vidare på detaljer.

Hurdan är kvaliten på spelare och spelat i Div1 tycker du?

Jag tycker kvaliten håller riktigt bra. Det finns många skickliga spelare som inte riktigt har fått chansen högre upp än men som är på frammarch! Matcherna i sig är också otroligt tighta. Det är ett krig varje match och är man inte på topp får man inte med sig segern.

Hur ser dom ekonomiska villkoren/förutsättningarna ut för er i Borås? Har ni löner? Får ni utrustning helt betald? Hur reser ni och bor vi bortamatcher?

Vi har bra förutsättningar i Borås. Vi har förmånen att träna på förmiddagen, några kombinerar de med att jobba efteråt. Angående resor har vi buss till bortamatcherna och utrustning får vi också om man behöver. Borås hade just lite strul med ekonomin förra året men det är inget jag märker av. Dom runt föreningen har gjort ett jättejobb. Jag är glad att spela för Borås!

En sak som slår mig är att dom ekonomiska förutsättningarna i Div 1 verkar skilja sig väldigt mycket. Jag tror att även om summorna inte är dom samma som i Elitserien så tror jag skillnaderna är större.

Ska bli mycket spännande och roligt följa Andro i Borås och se hur han tar sig vidare i karriären. Soms agt en målvakt jag tycker är duktig och borde ha alla förutsättningar klättra i seriesystemet.

Tackar Andro som tog sig tid svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar