tisdag 6 november 2012

Intervju med Djurgårdens Challe Berglund

Jag är ju som ni vid detta laget vet, Djurgårdare och var lite nyfiken på hur Djurgården jobbar med målvakterna och lite andra saker så jag skickade ett mail till deras coach och sportchef Challe Berglund i lördags och idag fick jag svar. Så håll till godo!

Hur bra koll tycker du att du har på målvaktsspelet?

Jag har en väldigt öppen dialog med mina tränar kollegor och framförallt vår MV tränare Anders Persson i ämnet

Hur mycket är målvaktstränare Anders inblandad i planeringen av träningarna?

Han är med minst tre dagar i veckan och dem dagarna är han med och planerar träningen med Mats Bäcklin som är vår ansvarige istränare

Du som coach/tränare hur mycket tänker du på att målvaktsanpassa övningarna på träningar så dom är så bra och matchlika som möjligt för just målvakterna?

Se ovanstående svar

Vilken av dina två roller brinner du mest för och trivs bäst i Sportchefen Challe eller coach/tränaren Challe?

Jag brinner för att Djurgården skall vinna matcher samt att utveckla den sportsliga delen i föreningen

Jag som åskådare tycker att Djurgårdens backar ofta spelar lite för svårt, med dribblingar som sista gubbe och dålig skärpa i passningarna. Något du håller med om och vad tror du det beror på att det blir så?

Det finns många saker i vårat spel som kan bli bättre, passningsspelet är en sak. Det kan säkert till viss del bero på stress men också en överambition, men vill väldigt mycket och i stället för att se till att det blir ett högt pucktempo drar men ner farten i spelet och sätter sig själv i svåra situationer med dåliga passningar som följd.

Jag kan uppleva du ofta låter lite småsur och irriterad vid intervjuer. Är det tröttsamt bli intervjuad? Är Svenska journalister fantasilösa och ställer samma och uppenbara frågor? Är du trött på alla intervjuer?

Jag är nog mest en dålig förlorare, jag har inget problem med journalister och har den största respekten för deras arbete, (som jag berör lite längre ner) även om jag ibland är lite tvär men det är inget personligt mot någon journalist. Jag är en dålig förlorare och det var en anledning till att jag kom någonstans i min spelare karriär, viljan att vinna var stor.

Hur mycket individuell teknikträning får utespelarna i Djurgården? Finns det tid för det? Målvakterna får ju massor med mv-tränaren. Men nöts tekniska detaljer som skott, teknik, skridskoåkning något?

Det finns alltid saker som kan göras bättre och det är något som jag tittar på som Sportchef, hur kan vi förbättra vår verksamhet och därmed förädla våra talanger och för den del även äldre spelare.

Jag funderar på och tror ju om man näter något tillräckligt utan press så kommer man kunna prestera bättre under press. Tex om man nöter direktskott och skott på liggande och fladdrig puck på träning så man får känslan av var man ska skjuta så kommer man skjuta bättre på match. Något du håller med om, samt något ni försöker träna mycket på?

Övning ger färdighet, inget tvivel om det och vi använder extra istid till att nöta specifika saker. Ibland när vi startar träningarna delar vi upp backar och forwards och jobbar med ”grenspecifika” övningar i syftet att förbättra individerna.

Tror du om ekonomi och istider fanns det vore bra att som ni har en målvaktstränare, även ha en skridskocoach och en skottcoach tex?

På vårt hockeygym jobbar Nisse Ekman tillsammans med Junior tränarna med en massa individuella utvecklings möjligheter

Som coach för ett elitlag, hur mycket påverkas du av vad som skrivs och sägs? Att du ska kliva åt sidan? Att du är fel eller rätt man för jobbet? Tar du åt dig någonstans eller är det lätt att inte bry sig om sånt snack?

För det första undviker jag att läsa sportsidor, det ger mig inte så mycket men med anledning av min media bakgrund har jag en förståelse för hur artiklar skrivs. Tyvärr är det inte det journalistiska som är prio längre utan mer att skapa uppmärksamhet för något så att alla data, Iphone och Android torskar blir nyfikna att klicka in på artiklarna för att sedan bli besvikna, ”jaha vad det inte mer än så”…….

Rubrik sättaren har den största rollen för kan han/hon/hen locka in folk för läsning kan också annons säljaren göra sitt jobb vilket sedan ger ett bra ekonomiskt resultat vilket i grund och botten är prio 1, tro mig


Tycker det är riktigt kul Djurgården engagerat Nisse Ekman i hockeygym! Där tror jag det finns massor med bra kunskaper! Sen är det ju extra kul efter det Nisse gick igenom, att han är kvar i föreningen!

Vill tacka Challe som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar