fredag 9 november 2012

Intervjuserie Division1 hockey med Örnsköldsviks Anders Johnson

Idag fortsätter min intervjuserie med Division 1 målvakter och turen har kommit till Öviks Anders Johnson!

Du spelar i Örnsköldsvik i Div1 och har så gjort i 4 säsonger. Har det funnits andra alternativ under dom åren?

Örnsköldsvik hockey har alltid varit första valet dessa säsonger. Först och främst för att det har varit en bra klubb för mig att spela i och jag har fått mycket förtroende och många matcher att spela! Sen är jag även född och uppvuxen i ö-vik, så valet att stanna och spela här hemma har varit lätt.

Du har spelat juniorhockey med Modo och Örnsköldsvik i Elit. Vad skulle du säga är största skillnaden på J18 Elit och Div1hockey?

Skillnaden mellan J18 Elit och Div1 är rätt stor. Ärligt talat så var det ju ett tag sen jag spelade i just J18 Elit, men den största skillnaden jag kommer ihåg just nu är att J18 hockeyn är mer rakt på och mycket fart. Man jagade hellre fram dom bakom mål än att ställa upp för styrning. Div1 hockeyn har väl lite mer tanke bakom spelet, man använder sig mer av styrningar och uppspel. Sen kanske det inte alla gånger går lika fort framåt, men man använder hela bredden på plan för att hitta ytor. Sen är ju skotten oftast hårdare och mer välplacerade i Div1.

Hur tycker du kvaliten på spelare och hockeyn i Div1 är?

Från mitt första år i Div1 så har kvaliteten på spelarna ökat idag! Även spelet i serien har blivit bättre, men det har ju stor betydelse vilka lag man har i serien. Vi fick ju turen att få Sundsvall i vår serie i år och det gör att många lag vet att man måste göra sitt yttersta för att kunna vara med i toppen av serien. Därför höjs nivån ett snäpp till!

Har ni någon MV-Tränare i Övik och hur mycket jobbar ni med honom?

Just nu har vi ingen Målvaktstränare i Ö-vik hockey, men klubben har ett väldigt bra samarbete med Modo Hockey som gör att jag får träna med deras målvaktstränare. Det handlar om ett pass i veckan som är 60 min långt. Det är inte överdrivet mycket, men med Magnus Helins hjälp så lär man sig väldigt mycket! Både den praktiska och psykiska biten. Guld värt!

Vad har du för målsättningar denna säsong?

En av mina främsta målsättningar för denna säsong är att hålla min högsta nivå så långt som möjligt. Sen att göra så bra som möjligt ifrån sig i all-ettan, men först ska man ta sig dit!

Vad har du för framtidsplaner och målsättningar för resten av din karriär?

Min närmaste framtidsplan är väl att försöka få plats i något lag som spelar i en bättre serie. Om det handlar om den Allsvenska serien eller ett annat lag i Div1 vet jag ännu inte. Men självklart siktar man så högt som möjligt!

Skulle du rekomendera unga målvakter att välja att vara förstamålvakt i Div1 hockey framför att sitta på bänken i Allsvenskan?

Jag själv skulle ha valt att spela mycket i en Div1 klubb än att få sitta på bänken i Allsvenskan. Klart det skulle kännas kul att få medverka i en högre serie. Träningarna är troligen bättre också, men det är fortfarande på matcherna man lär sig mest! Det är även roligare att spela matchen än att träna.

Hur ser dom ekonomiska förutsättningarna ut för er i Övik? Någon lön?Får ni utrustning? Resor och boende på bortamatcher?

Om det är någon typ av betalning som sker så ska man nog inte kalla det lön, det skulle handla om små summor i så fall. Men absolut, klubben är väldigt generös när det handlar om utrustningen! Där får man det man behöver. Alla bortamatcher står klubben för bussresor och mat både dit och hem. Vi har inte så långa bortamatcher ännu så vi behöver övernatta, men tidigare år när vi till exempel mött Kiruna så har boendet aldrig varit något problem.

Tackar Anders som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar