måndag 19 november 2012

Intervju med Djurgårdens Nisse Andersson

Djurgården har ju haft en minst sagt knackig start på säsongen, en som haft den än mer tungt är ju nya backen Nils Andersson som blev skadad på försäsongen. En korsbandsskada så det dröjer innan det blir spel för Nisse. Jag tog ett snack med Nisse om just skadan, samt hur det är att spela i ett lag där det går tungt.

Hur går det med din rehab? Har du gjort korsbandsoperationen?

Det går bra. Lite segt just nu då jag fortfarande väntar på att få opereras.

Hur gör du för att hålla humöret och lågan uppe under rehaben?

Jag brukar faktiskt åka lite skridskor innan träningarna då målvakterna kör extra. Ibland brukarm ålvaktstränaren kalla in mig då Chet eller Adam får lite väl gott självförtroende så kan jag gå in och ta ner dem på jorden igen.

Är det extra tungt få en så allvarlig skada när du var ny i Djurgården?

Nja, skulle jag väl inte säga. Jag har två år på kontraktet så det känns tryggt faktiskt. Hade varit betydligt mer stressat ifall jag hade ett år och varit tvungen att skriva ett nytt kontrakt utan att ha spelat en enda match under föregående säsong. Då hade jag fått lägga in reklam på min blogg för att få det hela att gå runt.

Hur mycket betyder omklädningsrumsnacket för dig nu när du är skadad? Märks det i omklädningsrummet att det går lite tungt för Djurgården just nu?

Fans och supportrar brukar vanligtvis skälla och gnälla rätt mycket när det går tufft för laget. Djurgårdssupportrarna har varit ovanligt stöttande när det gäller att komma på matcherna, men såklart tryter humöret även den allra trognaste supporten tillslut. Jag är dock övertygad att det är allra tuffast för spelarna och ledarna. Pressen är enorm utifrån och vi har många spelare som lever för djurgården och att inte uppnå de resultat som är förväntat är förstås tufft. Samtidigt är det sånt vi är tränade för och vi ska kunna hantera det. I dagsläget får vi hjälpas åt att hålla uppe stämningen, något vi lyckats med väldigt bra. När det rullar på och resultaten kommer så kommer den goda stämningen mer naturligt.

När ett lag har motgång vad är dina recept på att behålla en bra och skön stämmning i omklädningsrummet?

Man får försöka att komma till träningen glad och pigg och sprida energi på det sätt man själv kan göra det. Vissa gör det genom att gå runt och skratta åt Timmy Petterssons dåliga göteborgsskämt. Andra bjuder på sig själv, där är Christian Eklund en mästare. Jag är den som är någonstans mellan de yngre och äldre och försöker få ihop hela gänget till en grupp genom att vara någon slags brygga mellan snuttarna och gubbarna.

När Ottosson säger att han läst DI, får jag förklara för Åberg att han menar Dagens Industri, och när Åberg säger YOLO får jag förklara för Otto att det betyder "You only live once".

Hur mycket är du med vid matcher? Är du på både hemma och bortamatcherna? Har du någon uppgift under matcherna?

Är på alla hemmamatcher och följer ibland med på bortamatcher. Valt att åka med på både Tingsryd borta och Almtuna borta. Hade jag varit lite smartare hade jag åkt med till Malmö, då man kunde frossat i den fantastiska buffén som bjuds på efter matchen. Istället blev det en ljummen folielåda med en extremt trött köttfärssås efter matchen nere i Tingsryd.

Om du med några meningar per man skulle beskriva era målvakter Chet och Adam hur skulle det låta då?

Chet är en glad kille med amerikans klädstil som man skulle kunna hitta i en modetidning från 2002. Väldigt vältränade bröstmuskler för att vara målvakt. De är nog där mer för att han ska vara snygg på stranden än duktig på isen. Som målvakt så är han extremt bra med klubban. Aldrig spelat med en målvakt som ens är i närheten av lika duktig att passa ut pucken i rätt lägen till oss backar.

Adam är lite yngre men det märkt inte. Oerhört lugn och snäll lagkamrat som älskar housemusik. Han säger att han somnar in till housemusik vilket för mig låter helt omöjlig. Som målvakt är han väldigt lik sin personlighet - väldigt trygg och lugn.

En sak jag funderar på som du som back kanske kan svara på då du ofta är i situationer runt egen kasse. Vad är det som gör att hockeyspelare måste tuppfäktas framför mål efter varje avblåsning finns ingen annan sport där vi ser den sortens tuppfäktning så ofta?

Tror det är ganska enkelt. Forwards vill stå där, och vi backar vill flytta bort dem där ifrån. Det gör det till en intressekonflikt. Ofta använder båda parter fula knep eftersom pucken ofta är någon annanstans och dommaren har fokus där pucken är. Det gör att man ofta vill ge igen när tillfälle ges.

Vad betyder det för Djurgården att ha fått in Murray, Landeskog och nu sist Hörnqvist i truppen på och vid sidan av isen?

Proffsighet och vinnarskallar. Det är de två ingredienserna jag tycker de bidrar med. I och med att de tar täten i dessa två kategorier blir de också naturliga ledare och förebilder för oss andra.

Vad är ditt recept för att Djurgården ska klättra uppåt i tabellen?

Att Tony Zabel och Mats Bäcklin ritar upp tydliga riktlinjer, och att vi spelare ställer oss bakom dessa riktlinjer till 100%. Brukar säga är att det viktigaste är inte vilken taktik man har, utan att alla spelare fullföljer taktiken fullt ut.

Jag tror nog inte vi som inte spelat på elitnivå riktigt förstår oss på pressen utifrån eller inneifrån. Dock som Nisse säger det är ju det som elitidrottare får betalt för att klara av. Men det förvånar mig at inte fler lag tar hjälp av mentala tränare, när det är så tydligt att så mycket hänger på det mentala då det kommer till att prestera på topp!

Nisse är ju en dröm att intervjua, han ger långa bra svar med en portion humor till! Om ni vill läsa mer av Nisse så ska ni besöka hans egen blogg. Där det är massor med humor. Du kan läsa om dom olika gymtyperna i hockeylag, eller om Ottos apelsin betygsättning...

Nisses blogg

Som jag skrev till Nisse i mailet, han känns som en bra värvning på isen och en världsklass på sidan av!

Tackar Nisse som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar