torsdag 22 november 2012

Intervju med Färjestads Fredrik Pettersson Wentzel

En målvakt jag tycker har tagit etts tort steg frammåt i år är Färjestads Fredrik Pettersson Wentzel. Som varit en talang på väg men i år tagit steget ut som en bra Elitseriemålvakt i mina ögon. Han är tvåa bakom Salak vilket inte är något att skämmas för. Men när han kommer in och spelar ger han Färjestad alla chanser att vinna. En framtida etta i Värmland tror jag!

Tog och skickade ett mail till Fredrik med lite frågor. Här kommer dom!

Jag tycker du ser säkrare och lugnare ut i målet i år än förra. Håller du med? Vad beror det på tycker du?

Har utvecklat allt i mitt spel. Tekniken, fysiken och de mentala. De gör också att mitt självförtroende är bättre och spelar därav lugnare.

Hur är det att ha Mäster Granqvist som mv-tränare?

Det är fantastiskt. Får alla möjligheter som finns att utvecklas med honom.

Dom gånger jag träffat Erik Granqvist och dom gånger jag sett honom på TV så känns han som en lugn och harmonisk människa. med bra kunskaper i målvaktsspel och i det mentala. Jag får en känsla han är lite mer än "bara" mv-tränare. Stämmer den iaktagelsen?

Absolut. Vi är vänner annars också, och kan diskutera allt som tex filmer och annan sport.

Hur fungerar samarbetet mellan dig och Salak? Hurdan är han att ha som mv-kollega?

Det fungerar jättebra. Han är en lugn och rolig kille och vi peppar varandra och är glada åt varandras framgångar.

Jag tycker du i år ser tätare ut i målet att du jobbar med mindre rörelser (har i och för sig bara sett en match) men är det saker du och Granqvist jobbat på?

Inte direkt. Tycker jag har utvecklat allt i mitt spel, och antar att jag blivit tätare då också.

Du har ju också spelat grymt bra då du fått chansen i år. Jag tycker du spelat bättre i år än förra. Känner du så själv? Vad känner du det beror på?

Som sagt, tycker jag har utvecklat allting i mitt spel. Blivit fysiskt starkare och snabbare och även utvecklat mentala biten.

Färjestad är ju onekligen även om det smärtar lite att säga ett av dom största lagen i Sverige. Hur är det att vara en del av ett sånt storlag? Känns det speciellt? Känner du av att förväntningarna och pressen är lite större?

Det är en speciell känsla såklart. Vi har oerhörd stor press på oss både utifrån och på oss själva. Men det är här jag vill vara. Här är dom bästa spelarna och känner att jag gillar och mår bra av pressen jag och laget har på oss.

Vilka detaljer har du jobbat mest med under din tid i Färjestad? Har du gjort några stora förändringar?

Har framför allt börjat spela längre ut från målet att börjat spela mer situationsanpassat. Det är den allra största ändringen.

Vilken forward i Elitserien är svårast att möta tycker du? Motivera gärna om du kan?

Carl Söderberg. Har en lång klubba, avig. Kan avsluta och passa.

Vilken forward upplever du försöker trashtalka mest mot dig som målvakt? Vad säger forwards då dom försöker psyka dig?

Ingen speciell och inget jag lägger någon vikt i alls under matcherna.

Fredriks svar på sista frågan är ju exakt det han ska svara och så han ska hantera snackpåsar framför mål. Men erkänn det hade varit roligare få lite saftig inside information! SKa bli roligt fortsätta följa Fredrik i år och i framtiden. En ung lovande målvakt som jag som sagt tycker tagit ett stort steg i rätt riktning.

Tackar Fredrik som tagit sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar