lördag 21 mars 2015

Intervju med Joakim Axen som spelar och pluggar i USA



Var i USA är du och spelar hockey? På vilken nivå? Junior eller skolhockey? I vilket lag? Försök hitta en jämförelse mot Svenska systemet om det går?

Jag heter Joakim Axen och spelar idag College hockey för Robert Morris University strax utanför Pitrsburgh. Vi är en av de top 15 rankade lagen i serien Acha D1 och om jag skall försöka jämföra med det svenska serie systemet så skylle jag säga att top 5 skolorna hade klarat sig ganska bra i en div 1 serie medan lagen som är rankade under 30 är snarare lägre div 2 /divi 3 klass på.

Hur kommer det sig att du åkte över? Blev du aktivt värvad eller sökte du dig till USA?

Jag var redan då jag fyllde 15 år och var med i det svenska landslaget i segling inne på att jag ville studera utomlands och chansen att få göra det på ett college där idrott är en såpass stor del av vardagen. Så jag fick väldigt stor hjälp av Hovås där jag spelade under den tiden att komma i kontakt med rätt personer och ha en revisor som det heter som hjälpte mig med ett urval av skolor som passade mina förväntningar.



Hur trivs du? Vilka skillnader är det mot att bo/plugga hemma ( om du går i skolan)?

jag börjar närma mig slutet på mitt 3"e år nu så har varit borta en längre period nu men trivs bra. Men skolan tar mycket tid och det gäller att man är disciplinerad för att hinna med och inte halka efter. I USA har man flera mindre tester samt läxor att göra medan hemma i Sverige har du stora tentor vid ett fåtal tillfällen varje termin. Sen är du tvungen att gå till dina lektioner här i USA så det känns lite son gymnasiet jämfört med Sverige där studierna är mer baserat på själv disciplin.
Hur har hockeyn fungerat för dig denna säsong?

Jag drabbades av Borelia förra året så missade stora delar av säsongen tack vare det. Så tror aldrig jag varit så motiverad att komma tillbaka och bevisa för både mig själv, samt folk runt om kring att jag kan göra det här. Slutade med en Svs% 90,5 och GAA: 3,0 så även om det bara är siffror tycker jag det var en bra och väldigt rolig säsong.

Vad är dom största skillnaderna på isen som du upplever det? Både vid match och träning?

Framförallt att du kan aldrig slappna av på liten is då sargerna är mycket närmre dig. Väldigt viktigt att hela tiden försöka läsa spelet och vara aktiv i din målgård. Hemma är det mer finess och talang vad gäller passnings spelet medan i USA är det mer "dump and chase" hockey.

Utanför isen, är det några skillnader? Hur fungerar resorna, är det längre? bättre organiserat? Vad har ni för möjligheter vid sidan av isen som eget omklädningsrum, gym och andra bekvämligheter?

Som hockeyspelare är du van vid långa bussresor så det är det samma. Men det varierar från olika skolor vad gäller tillgänglighet till ishall och gym. Vi har ett omklädningsrum i skolans arena där vi tränar och spelar våra matcher i. Sen har vi ett gemensamt gym med fotbollslaget på campus som vi använder så allt känns väldigt professionellt. Sen är det kostym till alla hemma matcher och teack suits till bortamatcher gällande innom college hockeyn.

Hur är intresset för hockeyn där du spelar och i den ligan du spelar i? Har ni mycket folk på era matcher?

Pittsburgh är en bra stad när det gäller idrott då alla är väldigt passionerade och supportrar en. Vi har runt 600 personer på våra hemma matcher vilket är ganska så bra. Men vi mötte Liberty nyligen som hade 2650 personer och som fyller deras arena varje match så var shälvklart väldigt kul. Men sen finns det mindre skolor där intresset inte är lika stort också så det varierar lite.



Hur mycket kostar det att spela hockey där du spelar? Får du stå för utrustning? medlemsavgifter? Betalar du din skolgång själv (om du går i skolan)?

Robert Morris University är en privat skola så är väldigt dyr i svenska ögon. Eftersom att det vara är Ncaa D1 som får ge ut stipendier för idrotten så får man förlita sig på sina gymnasie betyg samt att göra bra ifrån sig i skolan för dp kan du få bra stipendier som gör det möjligt att kunna stanna här.

Men vi betalar inga avgifter på mon skola men vet att vissa Acha skolor får göra det. Vi målvakter får klubbor och skridskor samt om vi vill lackera våra hjälmar täckta. Anbars köper vi våra skydd via skolans Pro shop som ger oss inköpspriser här i USA så väldigt förmånligt.


Hur fungerar det för dig utanför isen? har det varit en stor omställning? Bor du ensam eller med en familj? Har det varit jobbigt?

jag kommer ihåg hur nervös jag var min första termin. Frpn att aldrig ha varit i USA till att nu stå inför alla dessa nya intryck, regler, språk, samt kultur var en stor omställning och det tog tid att vänja sig vid det. Men fördelen med att ha en lagidrott är stt du har diräckt 25 kompisar som hjälper dig att anpassa dig och att komma in i livet. Jag har bott både i lägenheter utanför skolan men valde att flytta in på campus då allt är nära och jag slapp köpa en bil vilket sparade lite pengar också.

Får du målvaktsträning och hur skiljer den sig mot det du var van vid här hemifrån?

Vi har en målvakts tränare som är med oss två gånger i veckan och kör samt ger oss övningar att göra vid sidan om. Största skillnaden son vi jobbar mycket med är vinklar och att våga vara kylig och inte överarbeta situationer samt att få oss snabbare på skridskorna. Men annars väldigt likt det tänket son vi har hemma med tycker jag,

Vad var det jobbigaste att vänja dig vid, anpassa dig till både på och utanför isen?

Maten! Alla steriotyper vi har om den Amerikanska mat kulturen är sanna. Att 2 timmar innan en match på en buss stanna för att hämta upp pizza är helt vansinne haha. Men det är lite så det funkar, visserligen har det blivigt lite bättre senaste åren men maten som är tillgänglig på skolorna är under all kritik ur svenska ögon. Sen att inte se familj och vänner på 4 månaders intetvaller är lika tufft idag som i början tycker jag personligen.

På vilken nivå spelade du i hemma i Sverige?

Jag spelade J20 div 1 med hovås sen blev det Mölndals j20 elite under våren och sommaren innan jag åkte över. Så spelade inte på någon särskilt hög nivå utan har fått jobba mig upp till där jag är nu tack vara skolbyte i USA och hårt slit.

Tackar Joakim som tog sig tid svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar