lördag 28 februari 2015

Är det bra och rätt att övertäcka vid första stolpen?

Jag skrev på Twitter efter att jag varit och sett Rangers - Stars att jag reagerade på att Kari Lehtonen vid några tillfällen hamnade i vinkeln så han övertäckte på första stolpen. Alltså att hans skridsko var utanför stolpen. Jag försökte få igång en diskussion, eller jag fick det. Men många verkade inte riktigt förstå vad jag menade. Så nu har jag suttit en timme för att hitta bilder på Kari Lehtonen då han gör just detta. Hittade bland annat en sekvens från just den matchen jag var på. Jag har klippt ur bilder från videos på youtube så kvaliten är inte HD direkt. Men ni kommer se vad jag menar.

Jag själv, tycker det känns lite underligt spela som Lehtonen gör. Sen, jag vet att många av filmerna visar tex en leftskytt komma in i vänster vinkel, då dom ju ofta väljer skjuta på första stolpen. Men det är även om det är en rightskytt. Bilderna är inte heller riktigt hundra, men dom bästa jag hittade. Bilden längst ned var den som fick mig fundera, eller det läget. För då hamnade han rätt långt ned och kom ned i BF och hade inte ens chans, då det blev en pass. Kanske han inte haft ändå, men det såg skumt ut där och då.

Redigerat
Efter diskussion på Twitter, har jag insett jag varit lite otydlig. Det jag är ute efter är när man övertäcker som nedan då man spelar intill stolpen. Alltså tätt mot stolpen, så när du går ned i butterfly så hamnar halva benskyddet utanför första stolpen. När du kommer ut i vinkeln är det en annan sak, och kan behövas för att inte släppa in på första stolpen.






Jag har också kikat på vinklarna från pucken, Vilket ju inte är helt enkelt, då tycker jag Lehtonen övertäcker mindre än det ser ut på bilderna. Att han är nästan square mot pucken. Så som sagt bilderna visar inte riktigt det jag vill få fram, men dom bästa jag hittat.

Så mina funderingar till er som läser detta.

1. Tycker ni det kan vara bra övertäcka, och i så fall varför?
2. Är det bättre övertäcka för att komma square mot pucken även om det kan innebära det lämnas luckor på bortre. (Det behövs ju bara att skytten flyttar pucken 2-3 dm så har han rätt mycket att skjuta på). Eller att det blir en pass och då har man en längre förflyttning. Eller skott och retur, då kan stoplen komma i spel och vara i vägen vid en eventuell förflyttning.

Så vad tycker ni? Övertäcka eller ej?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar