tisdag 8 december 2015

Det här med seriespel

Så, fotbolls och hockeyförbundet funderar på att ta bort seriespelet för barn upp till 14 år och internet spårar ur. Väldigt många reagerar väldigt kraftigt.

Va? Vadå?!? Ska inte barn få tävla? Ska inte barn få vinna?

Eh? Jo. De ska fortfarande spela matcher. En match kan man vinna och förlora. Alla lag ska självklart spela för att vinna sina matcher. Men man tar bort serietabellen. Så varje match blir en tävling man ska vinna. Men vi räknar inte ihop det i poäng i en tabell.

Bra. Tycker jag.

Eftersom det i barnens sportvärld finns vuxna. Många av dessa vuxna har helt tappat fotfästet vad barnidrott är, ska gå ut på. Okej inte många, kanske. Men tillräckligt många. Vuxna som ser tabellen som ett CV för framtida jobb? Eller bara ryggdunkningar av andra vuxna.

Vuxna som helt missförstått sin betydelse och sin uppgift för barnen. För barnidrotten.

Att lära barnen utöva en idrott, att lära barnen lagsammanhållning, att lära barnen hur man uppför sig på en idrottsarena, lära barnen hur man behandlar lagkamrater och motståndare. Att vinna är viktigt, det är vad idrotten går ut på.

Absolut så är det ju. Idrott går ut på att vinna. Inget snack.

Men barnidrott går inte ut på att vinna till varje pris. Där priset vi betalar är barn som slutar tidigare än de själva vill för att vuxna inte tycker de är bra nog att spela matcherna för det är viktigare att komma i toppen av tabellen än att alla får vara med.

Ja det är sjukt att det ska gå så här långt. Men inte mindre rätt för det. Helt rätt i mina ögon!

När lag inom barnidrott toppar, sätter spelare på bänken. Kanske till och med på läktaren. Det får mig att ge upp hoppet. Kan det här stävja det är det en megatroniskt bra idé!

Absolut vore det ännu bättre om dessa vuxna kunde fatta vad deras uppgift är inom barnidrotten. Men det tror jag blir svårt. För det pratas mycket om det på i alla fall hockeyförbundets utbildningar. Att vi inte ska toppa, alla ska få vara med. Man ska inte byta förening varje säsong. Men det hjälper ju inte. Så nu provar vi det här. Vi provar och håller tummarna för att det ska fungera.

Visst jag förstår ungdoms och barntränarna som kan berätta på firmafesten eller släktmiddagen att jag tränade och hjälpte Gabriel Landeskog eller Henrik Lundqvist fram. Wow häftigt, du får några ryggdunkar och uppskattning. Men det du borde vilja berätta om är att från skridskoskolan till J18 var det bara två killar som slutade med hockeyn. Vi hade en härlig sammanhållning i laget och killarna umgås privat än idag. Det borde vara drivkraften. Få så många som möjligt att fortsätta.

Jag är ju övertygad om att det kommer vara fler som fortsätter om de får vara med. Spela matcher, ha en roll i laget. Få uppleva spänningen med att spela match, glädjen att vinna och besvikelsen att förlora. För allt det, finns ju kvar utan en serietabell. Eller hur?

Jag kanske missar något här, något med en serietabell som är så otroligt bra. Berätta gärna det för mig då!

För mig känns det ju som en självklarhet. Om färre slutar spela hockey får vi en större bredd, vilket resulterar i en större spets. För väldigt få av dem som var bäst då de var 10-12 är det då de är 18-20.

Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar