söndag 6 december 2015

Var nyfiken, ha en dialog

När jag är ute och kör med målvakter så gillar jag när killarna och tjejerna är frågvisa, har åsikter, är nyfikna och tänker själva. Jag gillar det och tycker det är en självklarhet. Vill du bli så bra du kan måste du ha en idé, en tanke eller många tankar. Hur vill jag spela, hur kan jag utveckla mig.

Var nyfiken, titta på andra målvakter. Men kopiera dem inte, men se hur de löser olika situationer. Prata med andra målvakter. Ta inspiration. Hjälp varandra. Hur spänner du dina beskydd, hur jobbar du i sms osv. Så kommer du utvecklas, få idéer och kunna ändra detaljer i ditt spel.

Har du hjälp av en målvaktstränare är det än viktigare att vara nyfiken, vetgirig, ställ krav. Bolla idéer, lyssna på vad han/hon säger ifrågasätt. Ha egna idéer och tankar. Får du igång en diskussion med din målvaktstränare finns det inget stopp för hur långt dessa kan ta er.

Alla målvaktstränare jag träffat är öppna, ödmjuka villiga att lära. Det är inga "jag vet bäst" typ av människor. Dem kommer lyssna, dem kommer ta till sig. Så ni kan bolla idéer och tankar mellan er tills ni hittar den bästa lösningen på just det läget eller problemet.

För precis som dig som målvakt vill jag som målvaktstränare utvecklas, och det gör jag med hjälp av mina målvakter. När  vi pratar, utmanar varandra, bollar en tanke till den känns rätt för dig som målvakt. För det ska ju inte kännas rätt för mig, jag ska inte tå på isen i matcherna.

Men, det viktiga var nyfiken. Villig att ta till dig ny information, nya tekniker. Var beredd ändra detaljer i ditt spel. Det som jag tycker är grymt viktigt är att ha en dialog med mina målvakter. Lyssna, bolla, utvecklas ihop.

Så, känns något fel säg ifrån.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar