torsdag 3 december 2015

Matchlikt kontra teknikträning

Idag ska jag ta mig ut lite på djupt vatten. Lite känsligt ämne. Kan ses som gnäll eller kritik. Det sistnämnda kan det nog vara lite av i alla fall.

Rubriken skulle kanske kunna låta så här.

Målvaktstränaren önskar sig mer matchlika träningar.

Jag ska utveckla min tanke. Så får vi se om jag får medhåll eller mothugg.

Det jag menar är, att om jag visste att målvakter jag har målvaktsträning med tränade matchlikt på sina lagträningar så kunde jag fokusera extra mycket på att nöta in tekniken, taktiken. Sätta rörelsemönster. Jag menar inte att jag inte vill träna matchlikt på mina målvaktsträningar.

Men när jag både ska träna tekniken, finliret, hjälpa till med taktik och tankar samt få dem att träna det i matchsituationer. Det blir lite mycket och mäktigt att hinna med på 90 minuter varannan vecka typ.

Jag önskar målvakterna fick bra och allsidig matchlik träning på sina lagträningar. Så kunde de komma till mig och få hjälp att finslipa tekniken, nöta rörelsemönster sätta sin spelidé. Självklart vill även jag har matchlika övningar men inte alla och hela tiden. Jag vill kunna grotta ned mig i tekniken i spelet kring stolpen, nöta sms eller något annat. Sen veta att killarna får testa det på sina träningar.

Det jag menar, eller det jag tycker är att det kan vara svårt lära sig, eller förfina teknik i matchlika övningar. Ja självklart är slutmålet att kunna sätta tekniken i matchlika situationer. Annars har vi ju ingen nytta av tekniken. Men när jag som målvaktstränare för allt ansvar att få målvakterna att träna matchlikt och träna teknik. Det blir svårt när jag har så lite tid med målvakterna.

Jag kunde önska att fler tränare intresserade sig lite mer för målvakterna. Inte bara sa, nej jag kan inget om målvakter. Fine det kanske du inte kan, eller nödvändigtvis ska behöva kunna. Även om jag tycker det är bra om du kan. Men du måste ju ha intresse av dina utespelare får träna på att göra mål och ta skott i matchlika situationer. Eller? Det fina i det är att då får ju även målvakterna träna matchlikt! Vilket är en stor win-win! Tycker jag!

Ja, eller så får jag se till ha mer tid med de målvakter jag jobbar med.

Vad tycker ni andra målvaktstränare? Hur känner ni målvakter?

Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar