fredag 4 december 2015

Målvakten måste vara fredad i målgården

Hur fredad ska en målvakt vara i målgården?

Jag såg Djurgården - Brynäs igår (2015-12-03) då fick Brynäs ett mål bortdömt. För vad domaren sa spelare i målgården vilket jag inte tror stämmer. Men pucken låg under Mikael Tellqvists benskydd och Brynässpelare tryckte in klubban under benskyddet och fick loss och in pucken.

I studion tyckte Niklas Wikegård att målet skulle godkännas.

Jag tycker inte det. Visst är jag lite partisk som gammal målvakt och numer målvaktstränare. Men ligger pucken under målvakten. Vare sig han vet om det eller ej. I målgården tycker jag han ska vara fredad. Då ska inte spelare få trycka med klubban in under honom eller hans utrustning. Vad är i så fall skillnaden på pucken under benskydd eller under plocken? Får spelare trycka loss pucken om den är under plocken också då?

Så jag tycker i målgården ska målvakten vara fredad. Man ska inte få trycka med klubbor mot eller in under honom alls. Bestraffa spelaren med en utvisning så slipper vi nog dessa situationer. Det är ju lika samma sak som när en utespelare lägger sig på pucken och plötsligt är det fritt fram att speara honom så mycket man vill. Även här tycker jag domarna släpper för mycket. Visst man får inte blockera pucken som utespelare, men ta ut den som gör det då. Men även de som trycker med klubban mot och in under spelaren.

Men det här med målvakterna. Låt målvakten vara i målgården. Har han pucken under sig medvetet eller ej så ska ingen få försöka trycka loss den.

Vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar