torsdag 18 augusti 2011

Intervju om att spela i utlandet med Magnus Olsson

En sak som jag ångrar eller tycker det va trist att jag inte kunde eller försökte då jag spelade, är att jag hade velat åka över till USA eller Canada och spela hockey. Att få prova bå i ett annat land och prova på hockeyn där.

Så nu har jag tänkt att jag ska göra en liten intervjuserie i ämnet, med målvakter som provat på att spela utomlands, så ni som funderar lite på det kan få höra vad andra tyckt och hur dom upplevt det.

Jag påbörjar serien idag med Målvaktstränare Magnus Olsson.

I vilket/vilka land har du tränat och spelat hockey?

Har lirat juniorhockey i Kanada (Nova Scotia) och USA (Florida)

Hur kom det sig att du provade på hockey utomlands?

Jag var på Bauer international hockey camp i Väsby i flera år. Numera heter den bara International hockey camp tror jag. Där var tränare från Kanada, USA, Ryssland, Lettland och Finland. Några av tränarna frågade om jag var sugen att prova på hur det är där borta. Sedan jag var liten har jag också tyckt att det är lite roligare hockey därborta samt att NHL är fräckare än Elit-Serien.

Vad upplever du var största skillnaden på isen för dig som målvakt?

Pucken är närmre målet pga de små rinkarna. Även när pucken är i sarghörnet känns det som den är väldigt nära. Detta gör att du hela tiden måste vara beredd på ett skott eller passning till en skytt som är redo. Även när motståndarna tar in pucken i zon måste man göra sig redo tidigare. Vidare var det också mycket mer studs i plexiglaset samt i sargen. Även då pucken missade målet gällde det att hitta pucken snabbt.

Var det några skillnader på sidan av isen?

Ja det är lite annan kultur även om jag tyckte det var ganska enkelt som svensk att åka dit. I Kanada (på östkusten där jag var) hade vi ungefär samma klimat som i Sverige. I Orlando, Florida är det ju som bekant lite varmare och man kunde åka till träningen i sandaler eller åka till stranden efter träningen. Man bor ju oftast i familjer och jag hade två kanonbra familjer som jag har ganska mycket kontakt med fortfarande.

Lagen därborta är ju också lite mer noggranna med sin rookie vs. "äldre-spelare" mentalitet. Som rookie har du inte så många rättigheter och man utsätts för en del pinsamma och tuffa grejjer:)
Det är också mycket mer uppmärksamhet på juniorhockeyn i främst Kanada. På uttagnignarna som varade i 2 veckor hade jag ett mittuppslag i lokaltidningen samt en radiointervju. Vi hade också väldigt mycket tidning och radio under säsongen. Några matcher var också på lokalkanalen på TV.
Det anordnades också "Fan-skate" där våra fans fick åka skridskor med oss och sedan fick vi skriva autografer efteråt.


Vi hade vä ca 1500-2000 personer på läktaren.

Upplevde du att det var skillnad på inställningen till hockeyn?

I Kanada är det mer "vinna till varje pris". Dem menar det mer än vad vi gör i Sverige. Dem går hela vägen även om det krävs en ful tackling eller vad det kan vara. Det är ett lite tuffare klimat med fighter på isen och try-outs för att få vara med i lagen.

Var det annan energi på träningar än du var van vid hemma?

Nja, inte direkt. Vi spelade ju ca 40-50 matcher i grundserien så en träning i veckan (fredag morgon) var frivillig. Men annars tränade vi på ganska hårt.

Övningarna var ju byggda för att passa vårt spel så dem var väl lite annorlunda men annars var det ganska likt.

Någon gång fick vi väl åka skridskor hela passet eftersom vi inte spelat bra. Lite som i filmen Miracle. :):)

Bodde du i landet också? Hurvar det att bo i ett annat land än Sverige? Vad var dom stora skillnaderna?

Som sagt tycker jag att det var ganska enkelt. Vi är så amerikaniserade i Sverige så man känner igen väldigt mycket. Mat, TV, filmer, tidningar är ganska likt även om det är på franska eller engelska. Bodde i väldigt trevliga familjer som var intresserade av sport osv.

Små skillnader fanns ju såklart. Vissa traditioner och familjeträffar skiljer sig lite grann men det var liksom bara att spela med.

I Kanada hade vi ungefär samma väder som i Sverige och i Florida var det varmt och skönt. Det var ju ingen nackdel att kunna spela tennis eller lägga sig i poolen efter träningen:)

Där jag varit så märker man faktiskt inte av så mycket av skräpmaten och sådant men så har jag ju mest vistats i idrottskretsar.

Vad skulle du rekomendera folk att tänka extra på och vara förberedda på om dom ska utomlands och bo och spela hockey?

Lär dig språket så att du kan prata obehindrat med folk. Både på isen och utanför isen. Det är lättare att ha kul då.

Det gäller att vara noggrann i skolan redan från början. I och för sig är vardagssnacket ganska annorlunda mot det man lär sig i skolan men grunderna är bra att ha med sig.
Var stolt över att vara svensk. Vi har ett bra rykte. Dock gäller det att vårda detta rykte och inte bete sig som en idiot. Det är lätt att förstöra för dem som kommer efter dig.


På isen gäller det att försöka vara lite mer beredd på skott och ett intensivare tempo.
En hel del "trash-talk" får man stå ut med men det är ingenting att bry sig om.
Mental styrka är givetvis ett måste.


Hur tycker du träningen skiljer sig från landet du tränade i till Sverige? Vad var bättre och vad var sämre?

Mer detaljerat i Sverige men högre fart i Kanada. Där är ju mer "dump n´chase" och då behövs inte riktigt lika många taktiska moment tränas in.

Kan känna att vi tränade lite mer matchlikt där borta.


Skulle du rekomendera killar och tjejer att prova på hockey utomlands? Varför i så fall?

Tycker absolut att man skall åka dit och prova. Man träffar vänner, lär sig språk, ser nya saker och hittar på en massa kul.

Träffade ju också headscouten för Blues i somras och han sade också att han ser ju gärna att vi utvecklar våra unga spelare i Sverige och att dem sedan spelar juniorhockey i Kanada istället för att sitta på bänken i någon svensk seniorserie. Bara en sådan sak.

Där har ni Magnus tankar och upplevelser. Intressant!

Återkommer med fler intervjuer i ämnet.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar