måndag 15 augusti 2011

Intervju om steget fron junior till senior med Almtunas Adam Reideborn

Har frågat ytterligare en ung lovande målvakt om steget från junior till senior. Almtunas Adam Reideborn. En målvakt som väldigt nydligen tagit just det steget och har färska minnen.

Du har ju nydligen tagit steget från enbart juniorhockey till att också spela seniorhockey. Var ligger dom största skillnaderna tycker du?

Tempot är den absolut största skillnaden, det tar ett tag innan man känner att man hinner med. Sen tycker jag att det är mycket smartare hockey som spelas på seniornivå. Det gäller att vara med på det mesta.

Var kände du att du låg längst efter? Fysiskt? Mentalt? Tekniskt?

Det var framförallt den mentala biten som var svår i början. All press man har på sig från olika håll är lite svår att hantera ibland. Men tekniskt och fysiskt sett så ligger jag väldigt bra till tycker jag. Jag har aldrig riktigt kunnat leva på talang så jag har alltid varit tvungen att jobba hårt och det är jag tacksam för nu.

Tycker du det är skillnad och i så fall vad och på vilka sätt då du tränar med J20 eller med A-laget?

Nej jag tycker inte att det är så stor skillnad i hur jag tränar. Jag vet själv mina styrkor och svagheter och vet vad jag måste göra för att bli bättre.

När du första gångerna var med och tränade med a-laget kikade du på målvakterna som spelade där lite extra då?

Förra året var det mycket se och lära för mig. Det är alltid viktigt att se hur de som är på den nivån gör i olika situationer. Man lär sig otroligt mycket av att kolla på andra.

Vad är största skillnaderna för dig att träna och spela med a-laget mot då du gör det i j20?

Man märker att det är mer på allvar i seniorhockey, det är mer noggrannhet i allt. Det ställs hårdare krav på alla spelare och framförallt målvakterna.

Mogna och bra svar av Adam, en målvakt som verkar veta vad som krävs av honom för att ta chansen att bli så bra som möjligt och komma så långt det går med sin hockey.

En sak som många av dom som spelar på hög nivå och tagit steget upp påpekar är just det att senior hockey i allsvenskan och elitserien är på riktigt. Det är jobb för spelarna där och när man är på jobbet gör man sitt bästa och är fullt fokuserad.

Tackar Adam som tog sig tid!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar