tisdag 18 oktober 2011

Attityden måste ändras

Tänkte dela med mig av mina tankar kring tacklingar mot huvudet.

Jag tycker det börjar gå lite för långt nu, vi har redan sex-sju hjärnskakningar och något måste hända! Efter att ha sett Thomas Javeblad den gamla Luleå målvakten på sporten samt att ha följt Sidney Crosbys kamp att komma tillbaka så känns det ju verkligen som att det är dags att ta i med hårdhandskarna nu!

Vi måste få bort alla fega tacklingar mot huvudet och också dom övertända och dom där man tar i för mycket. Värst är ju tacklingarna från blind sida med armbåge eller axeln rakt i huvudet, vi har sett några sånna i år. Vidrigt och sån total respektlöshet mot sin motståndare och mot sporten ishockey!

Jag tycker diciplinnämnden kan börja ta i nu, ge 5-10 matcher avstägning och lika många matcher böter. Kanske ska också klubbarna bötfällas så att även dom tvingas jobba med att få bort dessa tacklingar.

Den dubbelmoral som finns i denna fråga gör mig också irriterad, ena veckan står en tränare och beklagar sig på den inkompetenta diciplinnämnden och den pcukade domaren som gav/tog för låga straff för en tackling. För att i nästa vecka vara vansinnig på att en egen spelare fick matchstraff och avstägning.

Så i mina ögon är det inte bara domare och diciplinnämnd som måste ta i med hårdhandskarna, utan kanske ännu mer klubbarna, tränare och medspelare.

Man måste kunna avstyra en tackling på en spelare som har blicken vänd bort eller ned i isen. Man måste kunna styra bort en sådan spelare och bara vara ivägen. Man behöver inte trycka till extra, som jag tycker det ser ut ibland. Som att nu har jag chansen proppa honom ordentligt. Fegt!!!

Så inställningen måste ändras och respekten måste bli bättre och högre! För ingen vill väl att våra hockeyspelare ska tvingas sluta i förtid, på grund av fega ovårdade tacklingar?

Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. håller med till 110%!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, vilket alla andra inlägg som jag läst också är!
    Jag tycker att systemet som införts i NHL är väldigt bra och genomtänkt.
    Brendan Shanahan har riktig pondus när han levererar domen.

    SvaraRadera
  3. Tack anonym2! :-) Jo Shanahan har rivstartat nya jobbet minsann!

    Han har nog orsakat en och annan hjärnskakning själv, var ju inte snällaste spelaren direkt...

    SvaraRadera