fredag 21 oktober 2011

Kombinatdiskussionen har spårat ur

Nu tycker jag kombinatdiskussionen har spårat ut helt och hållet!!!

Alltså visst är Bauer kombinatet för stort, det har ju mätningar påvisat. Men INGEN vet hur mycket för stort det var, undra om ens dom som mätte vet det?? På vissa bloggar och forum låter det ju som det ska vara dubbelt så stort. Visst 2-3 cm över så stor yta på kroppen gör skillnad inget snack om den saken.

Men att Viktor Fasth är en bra målvakt enbart på grund av sitt kombinat eller att det skulle bli en jätte skillnad om han/när han byter är ju bara löjligt. Fasths kombinat förra säsongen var ju inte lika stort och det gick ju rätt bra för honom då. Eller??

Så att som tex Thomas Ros skrev i en chatt på aftonbladet att "vänta bara tills han spelar i ett godkänt kombinat" är löjligt och visar på okunnighet! Och du Sanny, du behöver nog träna mer skott än att skylla på stora kombinat ;-)

Visst en och annan puck som studsat axel ut kanske studsar axel in. Men som jag skrev i mitt första inlägg jag tror, och det har jag fått medhåll av andra på också, att det handlar om kanske 2-5 puckar per säsong. Visst kan det göra stor skillnad om det blir fem och alla fem innebär förlust istället för oavgjort.

Men samtidigt kan ju faktiskt Viktor anpassa sitt spel lite och så är han lika stor i alla fall. Det är ju bara komma ut vadå 5-10 cm längre ut i målet så är han lika stor i alla fall. Så lugna er nu alla som skriker om fusk, och att Fasth bara är bra pga sitt kombinat...

För det ingen eller knappt någon skrivit om är att Fasth är grymt bra på att göra sig stor, att han har en upprätt spelstil och spelar med rak rygg och får ut bröst och gör sig stor. Nej nu ska alla vrida det till att han fuskar och inte är något utan sitt "jätte" kombinat! Samtidigt är ju fasth styrka att vara i tid och göra räddningar mitt i magen, och då spelar stora axlar ingen större roll.

Visst jag skrev om det, och jag påpekade att kombinatet helt klart är större än ett Reebok, men jag skrev också att jag inte ville kasta skit på Fasth, inte kalla honom fuskare eller ta bort något av det han presterat. Att jag är övertygad om han skulle vara bästa målvakt i Elitserien även med minsta kombinatet. Okey jag skrev inte exakt så men nästan...

Så lugna er lite ute i stugorna nu!

Vi hörs!

1 kommentar: